دستهبندی نسلی در سازمانها
نسل اول؛ نسل گمشده
نسل گمشده اصطلاحی است که به نسلی اشاره دارد که در طول جنگ جهانی اوّل به سن بلوغ رسیدند. این عبارت نخستین بار بهوسیله ارنست همینگوی که از آن در رمان «خورشید همچنان میدرخشد» استفاده کرد، محبوبیت یافت؛ هرچند که خود همینگوی، گرترود استاین را که در آن زمان مربّی و حامی او بود، ابداعکننده این عبارت میداند.
در کتاب جشن بیکران که پس از درگذشت همینگوی و استاین منتشر شد، همینگوی مینویسد که ابداعکننده این عبارت در حقیقت صاحب تعمیرگاه خودرویی است که به استاین خدمات ارائه میداد. هنگامی که یک مکانیک جوان نمیتواند خودروی استاین را بهخوبی تعمیر کند، صاحب تعمیرگاه بر سر او فریاد میزند و میگوید: «شما همگی یک نسل گمشده هستید». استاین هنگامی که این ماجرا را برای همینگوی بازگو میکند، خطاب به او میافزاید: «این چیزی است که شما هستید. این چیزی است که همه شما هستید، همه شما جوانانی که در جنگ خدمت کردهاید. شما یک نسل گمشدهاید».
نسل دوم؛ نسل بزرگان
نسل بزرگان عبارتی است که خبرنگاری به نام تام بروکاو برای توصیف نسلی که در دوران رکود بزرگ در ایالاتمتحده آمریکا بزرگ شدند و سپس در جریان جنگ جهانی دوّم به جنگ رفتند یا تلاشهایشان در جبهه خانگی جنگ سهم بسزایی در نتیجه آن داشت، ابداع کرده است. این نسل از نظر ترتیب زمانی بعد از نسل گمشده و قبل از نسل خاموش قرار دارد. بیشتر فرزندان نسل بزرگان، نسل بومرها هستند. نوههای آنها نیز غالباً در میان نسل X و نسل Y قرار دارند. جوانترین اعضای نسل بزرگان ممکن است نوههایی متعلّق به نسل Z داشته باشند.
نسل سوم؛ نسل سنتگرایان
نسل سنتگرایان نامی است که به نسلی از آمریکاییها که در فاصله سالهای ۱۹۲8 و ۱۹۴5 زاده شدهاند، دادهاند. این سالها با وقایع تلخی همچون رکود بزرگ (۱۹۳۹–۱۹۲۹) و جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵–۱۹۳۹) مصادف است. درحالیکه این عنوان اصولاً برای مردمان ساکن آمریکای شمالی به کار میرود، میتوان آن را برای ساکنین اروپای غربی، استرالیا و آمریکای جنوبی نیز استفاده کرد. نسل سنتگرایان شامل بیشتر کسانی است که در جنگ کره جنگیدهاند.
نسل سنتگرایان به وظیفه، اعتقاد بیشتری دارد. نسل سنتگرایان به تبعیت کردن باورمند میباشند و همیشه آماده فداکاری هستند. آنها مایل به صرفهجوئی هستند و این گرایش آنها لزوماً به مسائل اقتصادی مربوط نمیشود. بلکه نظام ارزشی آنها اینگونه ساخته شده است. این نسل به رسمی بودن توجه بالایی دارد.
نسل چهارم؛ نسل بومرها
نسل بومرها (نسل انفجار جمعیت) بین دهه 1940 تا اواسط دهه 1960 متولد شدند. بومرها حاصل نرخ تولد مداوم سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ هستند و در نتیجه نسل آنها بهطور Jقابلملاحظهای پرجمعیت است. بومرها به عنوان افرادی دارای ویژگیهای نتیجهگرا، مستقل، دارای کنترل بر سرنوشت خود، ادای احترام نسبت به اقتدار و نفوذ، وفادار و وابسته به سازمان و سختکوش در کار شناخته میشوند. کارکنان نسل بومرها بر امنیت و ثبات شغلی تأکید ویژهای دارند، خدمتمحور هستند، در کار گروهی و جامعهپذیری خوب عمل میکنند و در موقعیتهای شغلی متوسط و بالایی که در بازار کار امروز دارند، به اخلاق کاری ارزش مینهند. نسل بومرها در ایران به افراد دهه 40 اطلاق میگردد که قبل از 1343 به دنیا آمدهاند.
نسل پنجم؛ نسل X
نسل X (ایکس) بین سالهای 1965 و 1980 متولد شدند و به واسطه تجربههایی نظیر عدم اطمینان اقتصادی، رکود اقتصادی، بیکاری بالا، تورم، کوچکسازی دولت و نرخ بالای طلاق والدین شناخته میشوند. نسل X بعد از اتمام انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم و قبل از نسل Y زاده شدهاند. استفاده از عبارت نسل X در سال ۱۹۹۱ و پس از انتشار رمان «نسل X: داستان فرهنگ شتاب گرفته» داگلاس کپلند رواج یافت. کارکنان نسل X انعطافپذیرتر، مستقل، خلاق و بهاحتمال زیاد دیرباور هستند و در برابر اقتدار و نفوذ تحت تأثیر قرار نمیگیرند. آنها فردگرا هستند و به کار راهه خودشان بیشتر از وفاداری به سازمان اهمیت میدهند. همچنین برای آنها پاداشهای بیرونی مثل افزایش حقوق و داراییهای مادی جذابتر است.
نسل X در ایران به افراد دهه 50 اطلاق میگردد که بین سالهای 1344 تا 1353 به دنیا آمدهاند. این نسل در سازمانهای ایران، 20 تا 30 سال سابقه کاری دارند و علیرغم تجربه بالایی که دارند تخصص کمتری در فعالیتها دارند. به واسطه سن نسبتاً بالایی که دارند انرژی کمتری دارند ولی برای مشارکت و ایجاد روابط با همکاران، همواره آمادهاند. آنها به سازمان احساس مالکیت دارند و موارد سوء انضباطی بیشتری دارند. انتصاب این نسل بیشتر به دلیل تجربه بالای آنها صورت میگیرد و اختیارات زیادی از طرف سازمان به آنها اعطا میشود. این افراد عاشق کار کردن هستند و صرفاً بر اساس نیاز کوتاهمدت سازمان استخدام شدهاند نه بررسی صلاحیت افراد و انتخاب بهترینها. مهارت تجربی بالایی و عملکرد ستادی بهتری دارند. نسل X به شرح شغل خود توجهی ندارند و بر اساس میل و صلاحدید خود کار میکنند.
از ویژگیهای شخصیتی این نسل میتوان به قناعت، سختکوشی، صبوری، ساده زیستی، اصولگرایی اشاره کرد. فرهنگ و ارزشهای این نسل متأثر از هنجارهای قبل و اوایل انقلاب است. به دلیل خصیصههای خاص رفتاری در برابر تغییرات مقاومت میکنند و خدمترسانی به مردم را ارزش میدانند. چرا که سختی دورههای مختلف را چشیده و با آن آشنا هستند. اعتقاد و پایبندی آنها به ارزشهای اسلامی بالاست و به دلیل قناعت، کمتر پیش میآید که از دریافتی خود ناراضی باشند. توقع دارند به سبب زحماتی که در سازمان کشیدهاند، احترام بالایی برایشان قائل شوند. امانتدارهای خوبی هستند و عدالتمحوری را بیش از هر رفتار دیگری میپسندند.
در بعد آموزشی نیز نسل X تحصیلات کمتری دارند و برای هر کلاس آموزشی، انتظار دریافت مدرک دارند. این افراد در زمان جذب نیز با سطح تحصیلات پایینی جذب شدهاند و نمیتوانند با آموزشهای مجازی ارتباط برقرار کنند. آموزش برای این نسل باید به صورت چهره به چهره اتفاق افتد. با توجه به دانش پایین در این نسل، نیاز به کلاسهای دانشآموزی بیشتر احساس میشود. برای ایجاد انگیزه در افراد با تجربه میتوان پاداشهای نقدی و افزایش حقوق را اعمال کرد. تقدیر در حضور جمع نیز روحیه آنها را تقویت کرده و عملکرد بهتری دارد. پاداشهای غیر نقدی برای این نسل میتواند اعتقادی باشد و انگیزه معنوی ایجاد کند. سفر به مکانهای زیارتی یکی از این انگیزانندههاست.
افراد با تجربه فناوریگریز هستند و ترجیح میدهند فعالیتهای کاری خود را به صورت دستی و بدون اتکا به سیستمهای کامپیوتری انجام دهند. آنها به واسطه تجربهای که دارند، فعالیتهای فنی سازمان را بهتر انجام داده و جز کاردانهای سازمان هستند.
نسل ششم؛ نسل Y
حرف Y نشاندهنده واژه انگلیسی Young به معنای جوان است. نسل Y (نسل وای یا نسل ایگرگ) به نسلی میگویند که پس از نسل X و پیش از نسل Z زاده شدهاند. بر سر این موضوع که تولد نسل Y در چه زمانی آغاز و چه زمانی به پایان رسیده است، اجماعی وجود ندارد. برخی صاحبنظران بر این باورند که تولد این نسل در جایی در اواخر دهه ۱۹۷۰ یا اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و در اوایل دهه ۲۰۰۰ به پایان رسیده است. ضمناً نسل Y به عنوان نسل هزاره نیز شناخته میشود. اصطلاح هزاره توسط نیل هاو و ویلیام استراوس، نویسنده کتاب «تاریخ آینده آمریکا، 1584 تا 2069» در سال 1991 ارائه گردید. در ایالاتمتحده آمریکا درصد معتقدان به ادیان و مذاهب در نسل Y از نسلهای قبلی به طور آشکاری کمتر است. نسل Y برخلاف نسلهای پیشین شدیداً به فناوری دیجیتال وابستهاند. نسل Y در میان چهار نسل دارای بیشترین میزان تنوع نژادی و قومی هستند و در نتیجه آنها به تنوع و تغییر، ارزش بیشتری میدهند. نسل Y مثل بومرها تمایل شدیدی به موفقیت و اندازهگیری این موفقیت با میزان معناداری شغلشان دارند. نتایج پژوهشها حاکی از آن است که نسل Y به لذت و سرگرمی بیشتر از سایر نسلها ارزش میدهند و از نسل X بیشتر کار میکنند.
نسل Y در ایران به افراد دهه 60 اطلاق میگردد که بین سالهای 1354 تا 1366 به دنیا آمدهاند. در ایران سابقه کاری این نسل بین 10 تا 20 سال است. آنها تجربه شغلی مناسبی کسب کردهاند و به کارآمدی خود بسیار اهمیت میدهند. آنها نسبت بهکارگیری تخصصی که در سازمان فرا گرفتهاند، تعهد دارند و بخشی از انرژی خود را تاکنون برای امور سازمان صرف کرده ولی هنوز برای ادامه فعالیتهای خود، انرژی دارند. آنها به نسبت نسلهای جوانتر از دریافتی خود راضیتر هستند و در فعالیت خود مهارت نسل بعد و تجربه نسل قبل را توأمان دارا میباشند. اعتقاد دارند که باید سازمان شایستهسالار باشد و زیاد محدود به شرح شغل خود نیستند. جذب این افراد هدفمندتر بوده و برخی از ویژگیهای را در هنگام جذب دارا بودهاند.
نتایج نشان میدهند شخصیت این نسل از ارزشهای حاکم بر جامعه در زمان اوایل انقلاب و جنگ شکل گرفته است. توقعات آنها منطقی و بجاست ولی برای پیشرفت خود، گاهی از همکاران خود بدگویی میکنند. در برخی از فعالیتها مشارکت دارند و به سمت عملگرایی متمایل هستند. شخصیت نسل Y عملگراست و غالباً افرادی اقتصادی در این نسل قرار میگیرند. این افراد در شکلگیری شخصیت خود از ماهواره تأثیر پذیرفته و در برخی از موارد برای تغییرات مقاومت میکنند. آنها افراد وقتشناس و میانهرویی هستند ولی اغلب زودتر از حد معمول عصبانی و ناراحت میشوند. از طرفی شخصیت نسل Y از دوران جنگ و ارزشها و نگرشهای آن دوران متأثر شده و افراد صبوری تربیت کرده است.
بر اساس نتایج به دست آمده در بعد آموزشی، نسل Y اغلب تحصیلات دانشگاهی دارند و با گذراندن دورههای آموزشی و شرکت در آزمونهای ورودی به استخدام سازمان درآمدهاند. این نسل بیشتر ترجیح میدهند جزوات آموزشی را مطالعه کنند و از نظر آنها اغلب دورههای آموزشی برگزار شده، ضعیف بوده است.
نسل Y در سازمانها هم از ارتقای شغلی خوشحال میشوند و هم از دریافت پاداشهای مادی. این نسل به دلیل خانوادهمدار بودن به برنامههای رفاهی حساسند و برنامههای بهداشت، بیمه، بازنشستگی و رفاهی را بهشدت پیگیری میکنند. کارکنان نسل Y به دنبال افزایش حوزه اختیارات خود هستند و ترکیب پاداشهای مادی و معنوی در آنها ایجاد انگیزه میکند.
در بعد فنی نیز میتوان به مهارتهای خاص این نسل اشاره کرد و به دلیل تجربه نسبتاً مناسبی که دارند، عملکرد بهتر فنی آنها شاخص واضحی است. این افراد به دلیل مسئولیتهایی که دارند همواره اطلاعات بهروزتری نسبت به نسل قبلی خود جمعآوری میکنند.
نسل هفتم؛ نسل Z
اولین استفاده از اصطلاح نسل Z در مقالهای بود که در سپتامبر 2000 در مورد تغییراتی که در سالهای بعد با ورود این کوهورت جمعیتی به مدارس در آموزش اتفاق میافتد، ارائه شد. نسل Z که با نامهای نسل نت یا نسل شبکه و نسل اینترنت نیز شناخته میشود، نام گروهی از مردم است که از اوایل دهه ۲۰۰۰ تاکنون زاده شدهاند و از نسل قبلی یعنی نسل Y متمایزند. نسل Z همچنین با نام نسل پلورالیست نیز شناخته میشود.
اعضای نسل Z عمدتاً فرزندان نسل X هستند؛ هرچند که ممکن است والدین آنها جزء جوانترین بومرها یا جزء بزرگترین اعضای نسل Y باشند. بخش اعظم اعضای نسل Z برای تمام عمر خود از ارتباطات و رسانههای دیجیتال استفاده خواهند کرد. نسل Z از وقتی که چشم به جهان گشودهاند در اطراف خود به طور گستردهای با فناوریهای پیشرفتهای نظیر وب جهانگستر، شبکههای اجتماعی، پیامرسانی فوری، خدمات پیامکوتاه، امپیتری پلیرها، تلفنهای همراه و یوتیوب مواجه بودهاند. به همین دلیل برخی به این نسل نام شهروندان دیجیتال دادهاند. نسل Z همگی کاملاً در دوران پسانوگرایی، چندگانگی فرهنگی و جهانیسازی زاده شدهاند.
اعضای این نسل مصرفکنندگان فعال و قهاری هستند که نفوذ زیادی بر تصمیمات خرید والدینشان دارند. ارتباطات اجتماعی زیاد دارند. اعضای این نسل دارای وجدان قوی اجتماعی و اخلاق کاری قوی هستند و در دنیایی رشد کردهاند که برابری گستردهای برای دو جنس در محیط کار و خانه وجود دارد.
نسل Z در ایران به افراد دهه 70 اطلاق میگردد که بعد از سال 1367 به دنیا امدهاند. افرادی که کمتر از 10 سال سابقه خدمت دارند را در ایران میتوان در این نسل دستهبندی میکنند. این افراد با دانشهای تخصصی وارد مشاغل مربوطه شدهاند و علاوه بر شرکت در آزمون، گزینش و مصاحبههای تخصصی و عمومی را نیز تجربه کردهاند. این نسل با افسارگسیختگی شدید در همه حوزهها مواجه شده است و هنوز تجربه لازم و کافی را برای فعالیتهای خود پیدا نکرده است. از دیگر شاخصهای شغلی در این نسل میتوان به متخصص بودن، استقبال از پرداختهای مبتنی بر عملکرد و برخورد قانونی و نه شخصی برای حل مسائل اشاره کرد.
این نسل نوع گفتار و حتی پوشش خاص خودشان را دارند. آنها از نظر شخصیتی انعطافپذیرترند و نسبتاً مادیگرا هستند. در برقراری ارتباط مهارت بالایی داشته و کمحوصله و پرتوقع هستند. شخصیت آنها متأثر از فضاهای مجازی و اینترنت است و برای به اتمام رساندن هر کاری عجله میکنند. تنوعطلب هستند و انجام کارهای تکراری فشار زیادی برایشان ایجاد میکند. این افراد اغلب به دلیل حمایت خانوادهها کمتر سختی کشیده و بسیار بلندپروازند. به دلیل راحتطلبیهایشان، موارد سوء انضباطی زیادی دارند و به دنبال راهی برای قدرتطلبی و ماجراجویی میباشند.
در بعد آموزشی نسل Z تفاوتهای شفافی با دیگر نسلها دارد. این نسل تمایل بالایی به گذراندن دورههای آموزشی به صورت حضوری ندارد و آموزش مجازی را ترجیح میدهد. سرعت یادگیری در این نسل بالاست و تحصیلات آکادمیک بیشتری نسبت به دو نسل قبلی دارد. نسل Z برای یادگیری بیشتر تلاش میکنند و از سطح دانشی مطلوبی برخوردار هستند.
انگیزش در این نسل بیشتر به صورت دریافت پاداش نقدی اتفاق میافتد و به دلیل قدرتطلبی بالایی که دارند تفویض اختیارات نیز میتواند آنها برای عملکرد بهتر برانگیزاند. آنها دوست دارند رفتار مناسبی از طرف سازمان و همکاران ببینند و برنامههای ایمنی، سرگرمی و رفاهی مناسبی دریافت نمایند. در نهایت در بعد فنی، نسل Z استعداد و هوش قابل ملاحظهای در کار با تجهیزات الکترونیکی و ارتباطاتی دارند. این نسل فناوریمحور بوده و به صورت کاملاً کاربردی از نرمافزارهای اداری و اینترانت سازمانی استفاده میکنند. همچنین به دلیل ارتباطات بالایی که دارند و بهروزترین اطلاعات را میتوان در دانستنیهایشان جستجو کرد.
نسل هشتم؛ نسل α
نسل α یا نسل آلفا یک کوهورت جمعیتی است که پس از نسل Z هستند. نسل آلفا، اولین نسلی است که در قرن 21 به دنیا آمده است. محققان، اوایل سال 2010 را به عنوان آغاز سال تولد و اواسط سال 2020 را به عنوان سال پایان تولد این نسل در نظر میگیرند. آلفا، نام خود را از اولین حرف در الفبای یونانی گرفته است. البته نام نسل آلفا در یک پیمایش در سال 2008 که توسط Australian consulting agency McCrindle Research صورت گرفت، نامگذاری گردید.
نگاره شماره 2-4: الفبای یونانی
آنها فرزندان نسل X، نسل Y و نسل Z هستند البته بیشتر، فرزندان نسل Y هستند. در ایران نیز به عنوان دهه هشتادی و نودی نامیده میشوند. ضمناً پنج پیشبینی برای نسل آلفا انجام شده است که به شرح زیر میباشد:
- آنها کارآفرینترین نسل خواهند بود.
- آنها متخصصترین نسل در حوزه فناوری خواهند بود و هرگز دنیای بدون شبکههای اجتماعی را نمیشناسند.
- آنها به صورت آنلاین خرید میکنند و نسبت به نسلهای قبلی ارتباط کمتری با انسانها دارند.
- آنها بهشدت تحت تأثیر والدین نسل X و نسل Y خود قرار خواهند گرفت.
- آنها خودکفاتر، تحصیلکردهتر و آمادهتر برای چالشهای بزرگ خواهند بود.
امکان ثبت نظر جدید بسته شده است.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.