انواع مهارتهای مدیریت زمان
مدیریت زمان به معنای کار کردن کارآمد است و کارفرمایان در هر صنعت به دنبال کارکنانی هستند که بتوانند از زمان موجود در محل کار به صورت بهینه استفاده کنند. صرفهجویی در زمان باعث صرفهجویی در هزینه سازمان و افزایش درآمد میشود. مدیریت مؤثر زمان مستلزم آن است که کارکنان بار کاری خود را تحلیل کنند، اولویتها را تعیین نمایند و تمرکز خود را بر روی بهرهوری حفظ کنند.
1- اولویتبندی
اگر بخواهید همه کارها را یک باره انجام دهید باید آنها را اولویتبندی کنید تا بتوانید مهمترین کارها را به ترتیب منطقی انجام دهید. هنگام اولویتبندی بایستی عواملی را در نظر بگیرید نظیر اینکه هر کار چه مدت ممکن است طول بکشد، چقدر ممکن است برای دیگران در سازمان مهم باشد و اگر یک کار انجام نشود، چه اتفاقی میافتد.
2- برنامه زمانبندی
برنامه زمانبندی بسیار مهم است زیرا برخی از کارها باید در زمانهای مشخصی انجام شوند. برنامه زمانبندی بر روز، هفته، ماه و همچنین جریان کاری افراد تأثیر میگذارد. اکثر افراد در اوقات خاصی از روز، سطح انرژیشان بالا و پایین میشود. برنامه زمانبندی میتواند روش خوبی برای جلوگیری از اهمال کاری باشد.
3- مدیریت وظیفه
فهرست انجام کارها (با اولویتبندی و زمانبندی صحیح) یک روش عالی برای جلوگیری از فراموش کردن موارد مهم و یک روش عالی به منظور جلوگیری از صرف وقت برای تفکر کردن در مورد کارهایی است که باید انجام دهید. به خاطر سپردن کارها قطعاً انرژی میبرد و تفکر کردن در مورد کارهایی که باید در طول هفته انجام دهید، طاقتفرسا است. همه کارهای لازم برای هر روز را در یک فهرست ثبت کنید تا لازم نباشد درباره آنها نگران باشید.
4- مدیریت بار کاری
آهسته و پیوسته بودن در کار، یک مفهوم مهم در مدیریت زمان است. اگر چه ساعات طولانی کار کردن یا نادیده گرفتن استراحت در برخی مواقع میتواند باعث بهبود بهرهوری در کوتاهمدت شود، اما در بلندمدت سبب میگردد که بهرهوری شما واقعاً کاهش یابد. مقاومت در برابر وسوسه کار بیش از حد به جز موارد اضطراری بسیار ضروری است. دانستن و اجرای یک بار کاری مطلوب میتواند ثبات عملکردتان را تضمین کند و از فرسودگی شغلی جلوگیری نماید.
5- تفویض اختیار
بسته به نوع کاری که انجام میدهید، ممکن است برخی از کارها را به دیگران محول کنید. دانستن اینکه چه چیزی و چه زمانی باید تفویض شود، مهارت مهمی است. برخی از افراد در برابر تفویض اختیار مقاومت میکنند یا به این دلیل که میخواهند کنترل خود را حفظ کنند یا اینکه میخواهند با استخدام نکردن کارمند در هزینههای خود صرفهجویی کنند. هر دو روش در نهایت به بهرهوری آسیب میرساند و هزینهها را افزایش میدهد.
امکان ثبت نظر جدید بسته شده است.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.