بهبود مهارت‌های ارتباطی اثربخش

374 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

بهبود مهارت‌های ارتباطی اثربخش

1- اصول ارتباط غیرکلامی را بیاموزید

پژوهشی نشان داد که ارتباط غیرکلامی 55 درصد از درک مخاطب را تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که اکثر صحبت‌های شما تنها از طریق کلمات منتقل نمی‌شوند بلکه از طریق نشانه‌های فیزیکی ارتباط برقرار می‌شود. برای برقراری ارتباط شفاف و مطمئن به طرز قرارگیری بدنتان هنگام نشستن یا ایستادن توجه کنید. از قوز کردن اجتناب کنید. در عوض ارتباط چشمی خود را حفظ کنید.

 

2- از اتکا به وسایل بصری اجتناب کنید

استیو جابز قانونی را در اپل وضع کرد مبنی بر اینکه تمام ارائه‌ها از طریق پاورپوینت را ممنوع نمود. همچنین شریل سندبرگ به عنوان مدیر عملیات فیس‌بوک، ممنوعیت پاورپوینت را در فیس‌بوک وضع کرد. هر دو رهبر سازمانی فهمیدند که ارائه پاورپوینت می‌تواند مانع برقراری ارتباط شود.

آماده باشید تا با استفاده از کلمات، داستان‌سرایی جذاب و نشانه‌های غیرکلامی بتوانید نظرات خود را به مخاطبانتان انتقال دهید. حتی‌الامکان از استفاده وسایل بصری خودداری کنید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

 

3- بازخورد صادقانه درخواست نمایید

همانند بیشتر مهارت‌های رهبری، دریافت بازخورد صادقانه از همتایان، مدیران و اعضای تیمتان برای تبدیل شدن به یک ارتباط اثربخش بسیار مهم است. اگر مرتباً بازخورد بگیرید، دیگران به شما کمک می‌کنند تا زمینه‌هایی را برای بهبود پیدا کنید که در غیر این صورت نادیده گرفته خواهند شد.

 

4- مخاطب را درگیر بحث کنید

صرف‌نظر از میزان جذابیت گوینده، همه مخاطبان دامنه توجه محدودی دارند. برای برقراری یک ارتباط اثربخش‌تر سعی کنید ارائه‌ها و بحث‌ها را تعاملی کنید.

از مخاطب سؤالی بپرسید، افراد را تشویق کنید که افکار خود را در یک جلسه طوفان فکری بیان کنند یا حداقل پرسش‌های فرضی را برای تحریک مخاطب بیان کنید.

 

5- شروع و پایان یک ارتباط به همراه نکات کلیدی باشد

برای اطمینان از اینکه مخاطب توانسته است نکات کلیدی ارائه شما را فهم نماید، در شروع و پایان ارائه خود بهتر است نکات کلیدی را تکرار کنید.

 

6- مخاطبان خود را بشناسید

برای برقراری ارتباط اثربخش بایستی ابتدا مخاطبان خود را بشناسید. هر مخاطب متفاوت است و ترجیحات و هنجارهای فرهنگی مختلفی دارد که هنگام برقراری ارتباط باید در نظر گرفته شود. یک روش خوب برای درک انتظارات مخاطبان این است که از مخاطبان مثال‌هایی برای برقراری ارتباط خوب در یک سازمان بخواهید.

 

7- به جای خندیدن بر روی احترام گذاشتن تمرکز کنید

این امر می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که با دیگران خونگرمانه ارتباط برقرار کنید. این امر می‌تواند یک روش خوب برای یک محیط حرفه‌ای باشد، اما به یاد داشته باشید که موفق‌ترین ارتباط‌دهندگان کسانی هستند که احترام کسب کرده‌اند، نه اینکه خندیده باشند. در حالی که گفتن یک یا دو شوخی برای گرم کردن مبحث می‌تواند مفید باشد، از خندیدن در خاتمه سخنرانی اجتناب کنید.

 

8- شنونده باشید

به جای اینکه بیشتر صحبت کنید بهتر است گوش کنید. برای برقراری ارتباط اثربخش، ابتدا باید به صحبت‌های دیگران گوش فرا دهید، سپس می‌توانید پاسخی متفکرانه ارائه دهید که نشان دهد شما ایده‌های دیگران را در نظر گرفته‌اید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=9205
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد بهبود مهارت‌های ارتباطی اثربخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.