نشانه‌های مدیریت زمان ضعیف

200 بازدید
دکتر جواد فقیهی پور

نشانه‌های مدیریت زمان ضعیف

اگر مطمئن نیستید که باید راهی را برای سازمان‌دهی بیشتر زمان خود پیدا کنید، تعدادی از نشانه‌های مدیریت ناکارآمد زمان وجود دارد که ممکن است بخواهید آن‌ها را در نظر بگیرید:

  • عدم وقت‌شناسی: فقط به این دلیل که همیشه در حال فعالیت هستید، بدان معنا نیست که از زمان به خوبی استفاده می‌کنید. اگر متوجه شدید که همیشه دیر می‌رسید (وقت‌شناس نیستید)، نشانه اینست که باید یاد بگیرید اولویت‌های خود را به طور مؤثرتری تعیین کنید.
  • انجام خیلی سریع کارها: اغلب می‌توانید بگویید که انجام بیش از حد سریع وظایف، کیفیت کار شما را در سطح متوسط نگه می‌دارد؟ وقتی که برای ارزیابی کار و عادت‌های خود زمان می‌گذارید، به راحتی می‌توانید کیفیت کار موردنظر خود را نشان دهید.
  • بی‌حوصلگی با دیگران: اگر در بیشتر اوقات نسبت به برخی همکارانتان بی‌حوصله هستید، ممکن است مجبور شوید برای یافتن ریشه مشکل، به خودتان مراجعه کنید. غالباً تمایل به بی‌حوصلگی نتیجه اینست که از وقتتان به اندازه کافی استفاده نکرده‌اید و اکنون در یک بحران زمان قرار گرفته‌اید.
  • عدم شفافیت اهداف: اگر وقت نگذاشته‌اید که اهداف خود را به درستی ترسیم کنید قطعاً نتایج کار شما آسیب می‌بینند و همه چیز می‌تواند شلخته و مبهم باشد. اطمینان حاصل کنید که مأموریت و مجموعه آرزوهایی مشخص دارید. این اقدام، امکان تلاش در جهت هدفی منطقی و مناسب را فراهم می‌کند.
  • انجام کارها در آخرین لحظه: اهمال کاری یکی دیگر از علائم مدیریت ضعیف زمان است. این موضوع باعث ایجاد فشار روانی می‌شود و ممکن است نشانه این واقعیت باشد که شما نمی‌دانید چگونه باید زمان خود را اولویت‌بندی کنید.
  • خیلی سخت کار کردن: اگر دائماً خسته‌اید، ممکن است به دلیل مدیریت زمان نادرست باشد. آیا پروژه‌های زیادی را در پیش گرفته‌اید که باید به آن‌ها نه بگویید؟ آیا از زمانی که در اختیار دارید، به نحو احسن استفاده می‌کنید؟ اگر انرژی خود را برای کارهای غیر مهم صرف می‌کنید، ممکن است باعث شود از کارهای واقعاً مهم باز بمانید.
  • مرتب کردن بیش از حد و مدیریت ذره‌بینی: هنگامی که از نقاط قوت و ضعف در مصاحبه شغلی پرسیده می‌شود، بسیاری از افراد می‌گویند بزرگ‌ترین نقص آن‌ها کمال‌گرا بودنشان است. این مسئله ممکن است ناشی از ضعف در مهارت‌های مدیریت زمان باشد. گاهی اوقات با صرف وقت بیش از حد به دلیل وسواس افراطی در مرتب کردن یا توجه به جزئیات کوچک ممکن است دچار اتلاف زمان شوید. استفاده مناسب از زمان این امکان را می‌دهد تا کارهای بیشتری انجام دهید و از کمال‌گرایی اجتناب کنید.
  • عدم توانایی در تصمیم‌گیری: اگر می‌بینید در انتخاب‌های خود مشکل دارید، احتمالاً به این دلیل است که در ابتدا، زمان لازم را برای فهم اهداف خود صرف نکرده‌اید. اگر از زمان خود مؤثرتر استفاده کنید، موجب کاهش بلاتکلیفی شما می‌شود، زیرا می‌توانید ببینید که چگونه یک تصمیم درست شما را به سمت هدفی بزرگ سوق می‌دهد.
  • عدم توانایی در تفویض اختیار صحیح: اگر دائماً این جمله را تکرار می‌کنید که «اگر می‌خواهید کاری درست انجام شود، باید خودتان آن را انجام دهید» ممکن است مشکل از خودتان باشد. به عهده گرفتن وظایفی که دیگران می‌توانند برای شما انجام دهند، ناشی از فقدان مهارت مدیریت زمان است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=13404
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد نشانه‌های مدیریت زمان ضعیف

امکان ثبت نظر جدید بسته شده است.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.