اقدامات لازم جهت آمادگی برای مصاحبه شغلی
چندین مرحله وجود دارد که میتوانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که تأثیر فوقالعادهای بر کارفرمای بالقوه خود داشته باشید. اختصاص دادن زمان لازم جهت آماده شدن برای مصاحبه میتواند به موفقیت شما کمک کند. چرا که هرچه بیشتر وقت خود را برای آمادگی مصاحبه شغلی صرف کنید، شانس شما برای کسب موقعیت موردنظر افزایش خواهد داد. اگر با محصولات و خدمات شرکت آشنا باشید، راحتتر با مصاحبهکننده صحبت خواهید کرد.
1- شغل موردنظر را تحلیل کنید
قسمت مهمی از آمادهسازی مصاحبه اینست که شغل موردنظر را تحلیل کنید. هنگام مرور شرح شغلی، آنچه شرکت در یک داوطلب جستجو میکند را در نظر بگیرید. فهرستی از مهارتها، دانشها و شایستگیهای شغلی و شخصی موردنیاز کارفرما و با اهمیت برای موفقیت در شغل، تهیه کنید.
2- مطابقت دهید
هنگامی که فهرستی از شایستگیهای لازم برای شغل موردنظر را ایجاد کردید، فهرستی از نقاط مثبت خود نیز تهیه کنید و آنها را با الزامات شغلی مطابقت دهید. حداکثر 10 ویژگی مثبت خود را که با الزامات شغلی مطابقت دارد، لیست کنید. این لیست ممکن است شامل مهارتها، گواهینامهها، تجربیات، شایستگیهای حرفهای، تواناییها و دانش باشد. هنگامی که برای کارفرما توضیح دهید که چرا برای کار مناسب هستید، میتوانید برخی از این نقاط مثبت خود را بیان کنید. همچنین، به مثالهایی از تجربیات کاری گذشته اشاره کنید که نشان میدهند این شایستگیها را دارید. به این ترتیب، اگر مصاحبهکننده از شما بخواهد وضعیتی را توصیف کنید که مهارت یا توانایی خاصی را نشان دادهاید، آماده خواهید بود. الزامات شغلی، فهرست نقاط مثبت و مثالهای خود را قبل از مصاحبه مرور کنید تا آماده باشید آنها را در حین مصاحبه به اشتراک بگذارید.
3- درباره شرکت تحقیق کنید
قبل از اینکه به مصاحبه شغلی بروید، مهم است که تا آنجا که میتوانید در مورد شغل و شرکت بدانید. تحقیقات درباره شرکت، بخش مهمی در آمادگی برای مصاحبه است. این اقدام به شما کمک میکند تا برای پاسخگویی به پرسشهای مصاحبه در مورد شرکت و پرسش از مصاحبهکننده درباره شرکت آماده باشید. همچنین میتوانید دریابید که آیا شرکت و فرهنگ شرکت برای شما مناسب است یا خیر. برای آشنایی مختصر درباره شرکت میتوانید به وبسایت شرکت، به ویژه صفحه «درباره ما» مراجعه کنید. با مطالعه مقالات مربوط به شرکت در مجلات یا وبسایتها میتوانید شرکت را با دیگر شرکتهای مشابه همان صنعت مقایسه کنید. همچنین میتوانید بررسیهایی را از طریق مشتریان و کارکنان فعلی و سابق شرکت به عمل بیاورید. همچنین، وقت خود را صرف پرسوجو در شبکه ارتباطی خود کنید تا ببینید آیا کسی را میشناسید که بتواند به شما در کیفیت مصاحبه نسبت به سایر داوطلبان کمک کند یا خیر.
4- تمرین مصاحبه
وقت بگذارید، مصاحبه را تمرین کنید و به پرسشهای متداول مصاحبه پاسخ دهید. این اقدام به شما کمک میکند تا پاسخهای خود را آماده و تمرین کنید و همچنین زمانی که بر روی صندلی داغ مصاحبه مینشینید، به حفظ آرامشتان کمک میکند. پیش از موعد با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود مصاحبه را تمرین کنید. سعی کنید مصاحبه تمرینی را در قالب همان مصاحبه واقعی انجام دهید. به عنوان مثال، اگر مصاحبه تلفنی است، از یکی از دوستان خود بخواهید با شما تماس بگیرد تا پاسخگوی پرسشهای تلفنی باشید. اگر مصاحبه به صورت پنل است، از چند نفر از دوستان خود بخواهید که خود را به عنوان یک پنل معرفی کنند.
5- لباسهای خود را آماده کنید
تا آخرین لحظه صبر نکنید تا از آماده بودن لباس مصاحبه خود مطمئن شوید. اگر همیشه. یک لباس مصاحبه آماده برای پوشیدن داشته باشید، دیگر مجبور نیستید که فکر کنید برای مصاحبه شغلی چه بپوشید. صرفنظر از نوع شغلی که برای آن مصاحبه میدهید، اولین برداشت باید عالی باشد. هنگام مصاحبه سعی کنید متناسب با آن موقعیت شغلی، لباس بپوشید. مهم است که مرتب و آراسته باشید و تصویر مثبتی به کارفرما ارائه دهید.
6- تصمیم بگیرید که با موهای خود چه کار کنید
نحوه آرایش موهای شما برای مصاحبه شغلی تقریباً به اندازه لباس مصاحبهای که میپوشید مهم است. به هر حال مصاحبهکننده قرار است به همه چیز در مورد شما، از جمله لباس، مدل مو و آرایش شما توجه کند و شما فقط چند ثانیه وقت دارید تا تأثیر بسیار خوبی ایجاد کنید. در مورد مدل موهای کوتاه، متوسط و بلند تحقیق کنید تا الهام بگیرید که هنگام مصاحبه با موهای خود چه کار کنید.
7- چه چیزی برای مصاحبه شغلی به همراه داشته باشید
مهم است که بدانید در یک مصاحبه شغلی چه چیزی را به همراه داشته باشید و چه چیزی را نباید به همراه داشته باشید. مواردی که میتوانید به همراه داشته باشید شامل نمونه کارها با نسخههای اضافی از رزومه، فهرستی از پرسشهایی است که میتوانید از مصاحبهکننده بپرسید و چیزهایی برای نوشتن است. همچنین مهم است که بدانید چه چیزهایی را با خود به همراه نداشته باشید، از جمله تلفن همراه (یا حداقل تلفن را خاموش کنید)، یک فنجان قهوه، آدامس.
8- آداب معاشرت مصاحبه را تمرین کنید
آداب معاشرت مصاحبه صحیح مهم است. به یاد داشته باشید که با مسئول پذیرش، مصاحبهکننده و سایر افرادی که ملاقات میکنید، مؤدبانه، خوشایند و مشتاقانه سلام کنید. در طول مصاحبه، زبان بدن خود را پایش کنید. محکم دست دهید و ارتباط چشمی برقرار کنید. توجه کنید و علاقهمند به نظر برسید. همچنین بسته به نوع مصاحبه، نکاتی خاص برای آداب معاشرت وجود دارد، به عنوان مثال مصاحبه ناهار یا شام، مصاحبه پنل، مصاحبه تلفنی یا مصاحبه تصویری. هرچه احساس مثبتتری ایجاد کنید، در طول مصاحبه شغلی بهتر عمل خواهید کرد. نکات مربوط به آداب معاشرت مصاحبه شغلی به شما کمک میکند تا بهترین تأثیر را بر مصاحبهکننده داشته باشید.
9- گوش دهید و بپرسید
در طول مصاحبه شغلی، گوش دادن به همان اندازه پاسخ دادن به پرسشها مهم است. اگر توجه نکنید قطعاً نمیتوانید پاسخ خوبی بدهید. مهم است که اگر به آن شغل نیاز دارید، به مصاحبهکننده گوش دهید، توجه کنید و وقت بگذارید تا یک پاسخ مناسب ارائه دهید. همچنین مهم است که درباره شرایط خود به گونهای صحبت کنید که مصاحبهکننده را تحت تأثیر قرار دهد. شما میخواهید در مکالمه یک سری اطلاعات بدهید و یک سری اطلاعات کسب کنید، بنابراین در حال ایجاد رابطه با مصاحبهکننده هستید تا اینکه فقط به پرسشها پاسخ دهید. پرسشهایی برای پرسیدن از مصاحبهکننده داشته باشید. در اواخر مصاحبه، به مصاحبهکننده اطلاع دهید که فکر میکنید این شغل برایتان بسیار مناسب است و علاقه زیادی به آن دارید.
10- با یک یادداشت تشکرآمیز، تکمیل کنید
با یک یادداشت تشکرآمیز و تکرار علاقه خود به شغل، مصاحبه شغلی را تکمیل کنید. نامه تشکرآمیز را به عنوان نامه تکمیل اثبات خود در نظر بگیرید. بیان کنید که چرا آن شغل میخواهید، شایستگیهای شما چیست، چگونه میتوانید سهم قابلتوجهی داشته باشید. نامه تشکرآمیز همچنین فرصت مناسبی برای صحبت در مورد موضوعی است که مصاحبهکننده از پرسیدن آن غفلت کرده یا نتوانستهاید پاسخ دقیق یا قابل قبولی ارائه دهید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.