تکنیک‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری: روش پنج چرا

71 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

روش پنج چرا

حل مسئله یکی از مهارت‌های کلیدی برای تمامی افراد و بخصوص مدیران است که می‌تواند تفاوت‌های بزرگی در زندگی شخصی و شغلی ما ایجاد کند. اولین مرحله در حل مسئله، شناخت مسئله و ارائه تعریفی از آن است. روش‌های مختلفی برای تعریف مسئله  ابداع شده است که یکی از آن‌ها روش پنج چرا می‌باشد که در دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت تویوتا ابداع شد.

پنج چرا، متد ساده‌ای است و به کاربران خود این امکان را می‌دهد که به ریشه مشکل دست پیدا کنند. در این متد به مشکل نگاه می‌کنند و می‌پرسند «چرا» و «چه چیزی باعث این مشکل شده است؟» در اغلب موارد پاسخ به اولین چرا ما را به «چرای» بعدی هدایت می‌کند؛ و پاسخ به «چرای دوم» چرای تازه‌ای را پیش روی ما پدیدار می‌کند و همین‌طور این تسلسل ادامه می‌یابد تا به ریشه مشکل پی ببریم.

مثال: فرض می‌کنیم یکی از مشتریان شما ناخشنود است. با استفاده از این روش می‌توانیم به ریشه این ناخشنودی پی می‌بریم:

  • چرا مشتری ناراضی است؟ زیرا ما خدمات خود را به موقع ارائه نکردیم.
  • چرا ما خدمات خود را به موقع ارائه نکردیم؟ زیرا زمان انجام کار بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم طول کشید.
  • چرا انجام کار بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم طول کشید؟  زیرا ما پیچیدگی کار را در نظر نگرفته بودیم.
  • چرا ما پیچیدگی کار را در نظر نگرفته بودیم؟ زیرا زمان زیادی برای طراحی فعالیت‌ها و تخمین زمان موردنیاز هر فعالیت صرف نکردیم.
  • چرا  زمان زیادی برای طراحی فعالیت‌ها و تخمین زمان موردنیاز هر فعالیت صرف نکردیم؟ زیرا ما در حال انجام پروژه‌های دیگر بودیم.

بنابراین ما نیاز داریم که  به‌طور شفاف بررسی فرآیندهای پروژه خود و تخمین زمان موردنظر را مورد تجدیدنظر قرار دهیم. فرایند بیان پرسش برای این مسئله می‌تواند به چرای ششم، هفتم، هشتم و یا بیشتر نیز ادامه پیدا کند، تعداد پنج پرسش برای این روش مطلق نیست و می‌توان تعداد پرسش‌ها را طبق نیاز افزایش داد، ولی معمولاً پنج پرسش برای یافتن علت اصلی کفایت می‌کند. نکته این روش در این است که پرسش‌کننده از فرضیات خودداری کند و زنجیره علت‌ها در هر مرحله تا رسیدن به علت اصلی دنبال کند. باید توجه داشت که این روش مانند هر روش دیگری محدودیت‌های خود را دارد و اگر مسئله پیچیده باشد ممکن است از این طریق نتوانیم به ریشه‌یابی آن بپردازیم و شاید نیاز باشد که از روش‌های دیگری استفاده کنیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10830
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد تکنیک‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری: روش پنج چرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.