سوگیری‌های شناختی ارزیابی: سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش از حد

61 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش از حد

همه ما به عنوان یک انسان به طور فطری اعتمادبه‌نفس داریم، همه ما می‌خواهیم باور کنیم که افرادی توانمند، باهوش و آگاه هستیم. با این حال، این تمایل اغلب باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و دست بالا گرفتن بیش از حد توانایی‌هایمان می‌شود. این پدیده سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش از حد نامیده می‌شود.

بر اساس سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش از حد افراد نسبت به اینکه حق با آن‌هاست بیش از حد خوش‌بین هستند. مطالعات نشان داده است که وقتی افراد اظهار می‌کنند که 65-70 درصد از حق با آن‌هاست، فقط 50 درصد از مواقع حق با آن‌هاست. به همین ترتیب، وقتی اظهار می‌کنند که 100 درصد اطمینان دارند، معمولاً در حدود 70-85 درصد از مواقع حق با آن‌هاست.

سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش از حد هنگامی رخ می‌دهد که افراد بیش از حد به هوش، تجربه یا نظرات خود اطمینان داشته باشند. این امر می‌تواند حقیقت را مخفی کند و باعث شود که افراد خطراتی را بپذیرند. سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش از حد می‌تواند با سوگیری لنگر ارتباط مستقیمی داشته باشد. با دانش یا تجربه محدود و باور ایده‌آل‌گرا به تصمیمات می‌تواند افراد را به شتاب‌زدگی یا منحرف شدن سوق دهد. برای مثال و مطابق با مطالعه‌ای مشهور، ۹۳ درصد از آمریکایی‌ها باور دارند که مهارت‌های رانندگی آن‌ها بالاتر از حد میانگین است. این مثال به خوبی این سوگیری را توضیح می‌دهد. اعتمادبه‌نفس بیش از حد می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری نادرست شود. مطالعات همچنین نشان داده است که افرادی که ضعیف‌ترین هوش و مهارت‌های بین شخصی را دارند، بیشترین اعتمادبه‌نفس را در تصمیم‌گیری خود دارند.

دکتر جواد فقیهی‌پور

در واقع اعتمادبه‌نفس بیش از حد به حالتی اطلاق می‌شود که اعتمادبه‌نفس ذهنی فرد در قضاوت‌ها بیشتر از میزان واقعی آن تصور می‌شود. یکی از دلایل بروز این خطا، اشتباه در برآورد احتمالات ذهنی است و در سه حیطه زیر بروز پیدا می‌کند:

  • تخمین بیش از حد عملکرد واقعی شخصی: خودمان را باهوش‌تر، جذاب‌تر، زرنگ‌تر، ماهرتر و… از آنچه هستیم تصور می‌کنیم و احتمال موفقیت خود را در یک بازه زمانی مشخص، بیش از اندازه تخمین می‌زنیم.
  • خود ممتازبینی نسبت به دیگران: به اشتباه خود را ممتازتر و بالاتر از دیگران تصور می‌کنیم و همین موضوع باعث ترغیب فرد به رقابت با سایرین می‌گردد.
  • دقت بیش از حد و بیش واضح بینی در صحت و قطعیت باورهای خود: بیش از حد مطمئن هستیم که تصمیمات و قضاوت‌های ما دقیق است و تمایلی برای آزمودن مفروضات خود نداریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10663
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد سوگیری‌های شناختی ارزیابی: سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش از حد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.