سوگیری‌های شناختی تصمیم‌گیری: اثر دیدرو

90 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

اثر دیدرو

دنیس دیدرو نویسنده و فیلسوف فرانسوی است. پدرش در زمینه ساخت و فروش آلات بُرَنده فعالیت داشت و در تجارت مردی موفق بود. دیدرو تحصیلات اولیه خود را نزد عالمان فرقه یسوعی طی کرد و در همین دوره بود که به مطالعه کتاب علاقه‌مند شد. او با درجه فوق‌لیسانس در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه پاریس فارغ‌التحصیل شد و با اینکه پدرش او را به تحصیل در رشته پزشکی و حقوق توصیه می‌کرد او اکثر وقت خود را صرف مطالعه کتاب و تفریحات شبانه می‌کرد. دیدرو تقریباً تمام زندگی‌اش را در فقر سپری کرده بود؛ اما یک روز در سال ۱۷۶۵ همه چیز تغییر کرد. دختر دیدرو در آستانه ازدواج بود و از عهده پرداخت هزینه عروسی بر نمی‌آمد. دیدرو با وجود فقرش به عنوان بنیان‌گذار و نویسنده یکی از جامع‌ترین دانشنامه‌های آن زمان معروف بود. هنگامی که کاترین کبیر، امپراتریس روسیه از مشکلات مالی دیدرو با خبر شد، دلش برایش سوخت! او که دوستدار کتاب وی بود، از دانشنامه وی بسیار لذت برد و پیشنهاد خرید کتابخانه شخصی دیدرو را به قیمت هزار پوند به او داد. ناگهان دیدرو پول زیادی به دست آورد. با ثروت جدیدش، نه تنها هزینه عروسی را پرداخت کرد، بلکه لباس فاخر سرخی نیز برای خود تهیه کرد. لباس سرخ دیدرو زیبا بود، آن قدر زیبا که فوراً متوجه شد در کنار دارایی‌های معمولی‌ترش چقدر ناهمگون به نظر می‌رسد. او دریافت که اصلاً هماهنگی، همسانی و زیبایی بین لباس زیبای فاخرش و بقیه اسباب و اثاثیه‌اش وجود ندارد.

دکتر جواد فقیهی‌پور

دیدرو فوراً مشتاق شد دارایی‌هایش را بهسازی کند. قالیچه‌اش را با قالیچه‌ای دمشقی عوض کرد، خانه‌اش را با مجسمه‌های گران‌قیمت تزئین کرد و آینه‌ای خرید که بالای طاقچه قرار دهد. میز آشپزخانه بهتری خریداری کرد و صندلی حصیری کهنه‌اش را با صندلی چرمی عوض کرد و مانند افتادن دومینوها، یک خرید منجر به خرید بعدی شد.

رفتار دیدرو عجیب نیست. در واقع، تمایل به یک خرید که منجر به خرید دیگری می‌شود اثر دیدرو نام دارد. اثر دیدرو بیان می‌کند که کسب دارایی جدید، اغلب یک مارپیچ مصرف ایجاد می‌کند که منجر به خریدهای اضافی می‌شود. تمایل به یک خرید که منجر به خرید دیگری می‌شود اثر دیدرو نام دارد.

این الگو را می‌توان در همه جا جایگزین کرد. مثلاً لباسی می‌خرید و مجبورید کفش و گوشواره جدیدی را با آن هماهنگ کنید. کاناپه جدیدی می‌خرید و ناگهان چیدمان کل اتاق نشیمن را زیر سؤال می‌برید! یک تلفن همراه می‌خرید و فوراً همه لوازم جانبی همراه آن را هم می‌خرید. این یک واکنش زنجیره‌ای خرید است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10644
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد سوگیری‌های شناختی تصمیم‌گیری: اثر دیدرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.