مدیریت مسائل بین شخصی

74 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

مدیریت مسائل بین شخصی

1- برخی از مسائل جدی خود را یادداشت کنید

برخی از مسائل نگران‌کننده خود را یادداشت کنید. نه مسائل جزئی بلکه مسائل اصلی نظیر مسائل دوستی، مسائل خانوادگی، مسائل مدرسه یا حتی مسائل جسمی. به یاد داشته باشید که شما واقعاً نمی‌توانید زندگی بدون مسئله داشته باشید و همیشه دچار مسئله خواهید شد اما باید بدانید که چگونه آن‌ها را برطرف کنید.

 

2- تعیین بگیرید که مسائل چقدر ناراحت‌کننده هستند

فهم کنید که هر یک از مسائل چقدر جدی هستند. آیا می‌توانید با آن‌ها زندگی کنید یا بایستی آن‌ها را برطرف کنید.

 

3- علت هر مسئله را کشف کنید

فهرست مسائل خود را تهیه کنید و از خود چندین پرسش را مطرح کنید. چه چیزی باعث بروز این مسئله شده است؟ با اولین مسئله شروع کنید. تعیین کنید مهم است یا نه؟ علت آن را دریابید. چرا این اتفاق افتاد؟ به یاد داشته باشید که برای حل یک مسئله هرگز نباید خود را به طور کامل تغییر دهید.

 

4- از رفتارهایی که مسئله را وخیم‌تر می‌کند، اجتناب کنید

وقتی با کسی مسئله‌ای دارید، ابتدا با یک شخص معتمد صحبت کنید. خواه یک مدیرتان باشد یا فقط یک دوست صمیمی. به عنوان مثال اگر بهترین دوستتان به خاطر گذراندن وقت با شخص دیگری از شما دلگیر است از بروز بی‌تفاوتی اجتناب کنید. در عوض، سعی کنید کاری خوب برای وی انجام دهید.

 

5- در مورد اینکه مسئله چیست، شفاف باشید

از بحث کردن اجتناب کنید زیرا این امر تنها باعث می‌شود که شخص مقابل حالت تدافعی بگیرد. در عوض برای حل مسئله خودتان به دنبال راه‌حل باشید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که آنچه واقعاً شخص مقابل را آزار می‌دهد را فهم کرده‌اید. بعضی‌اوقات افراد از یک چیز عصبانی به نظر می‌رسند اما واقعاً آن‌ها از چیز دیگری عصبانی هستند. اگر می‌خواهید مسئله را واقعاً برطرف کنید، ایده خوبی است که ابتدا مطمئن باشید که مسئله را درست فهم کرده‌اید.

 

6- سعی کنید دیدگاه‌های دیگران را فهم کنید

هنگامیکه با کسی درگیر هستید، احساس اینکه حق با شماست یا روش شما برای انجام کاری بهتر است بسیار وسوسه‌برانگیز است. در این صورت افراد به‌ندرت با شما مخالفت می‌کنند و با آنکه می‌دانند بهترین کاری را که می‌توانند انجام می‌دهند چیست ولی ممکن است شرایط از دیدگاه آن‌ها بسیار متفاوت باشد. پس سعی کنید دیدگاه‌های سایرین را فهم کنید. بعضی‌اوقات، اگر فهم دیدگاه دیگران برایتان دشوار است، فقط کافیست از آن‌ها پرسش کنید. از آن‌ها بخواهید که توضیح دهند، چرا فکر می‌کنند مسیر دیگر بهتر است.

 

7- اطمینان حاصل کنید که آن‌ها احساس احترام و صاحب‌اختیاری می‌کنند

هنگامیکه افراد احساس بی‌احترامی یا بی‌اعتنایی می‌کنند، حتی اگر به ظاهر با شما موافق باشند ولی در واقع مخالف شما هستند. در توسعه یک وضعیت شخصی سعی کنید کار کنید تا شخص مقابل احساس احترام و صاحب‌اختیاری کند. این‌گونه خواهید فهمید که وی بسیار تمایل به صحبت کردن با شما دارد.

 

8- با صحبت کردن مسئله را حل کنید

هنگامیکه اولین قدم‌های اساسی برای حل مسئله را برداشتید، باید برای رسیدن به راه‌حل با شخص مقابل صحبت کنید. ارتباطات در اینجا مهم می‌باشد. سعی کنید قبل از صحبت کردن کمی تفکر کنید و در مورد چگونگی بیان آنچه می‌گویید تفکر کنید. همچنین بایستی یک شنونده بسیار خوب باشید، واقعاً روی آنچه می‌گویند تمرکز نمایید و برای فهم شخص مقابل تلاش کنید. برای این مکالمات جدی و مسئله‌ساز، معمولاً باید وقت بگذارید و در مکانی خصوصی و ساکت ملاقات کنید. با این کار حواس‌پرتی‌ها و چیزهایی که استرس‌زا هستند کاهش می‌یابد.

 

9- برای همدلی بیشتر تلاش کنید

برخی اوقات با دیگران تعارض داریم زیرا وقت لازم را برای فهم دقیق دیدگاه‌های آن‌ها اختصاص نمی‌دهیم. برای همه انسان‌ها همدلی کردن می‌تواند در انجام این کار مفید باشد. راه‌های زیادی برای ایجاد همدلی وجود دارد. در ادامه چند پیشنهاد ارائه شده است:

  • برای فهم کردن، گوش کنید و نه برای پاسخ دادن. به طور معمول افراد بیشتر وقت خود را هنگام گوش دادن به این امر اختصاص می‌دهند که چه چیزی پاسخ بدهند. پس وقت بگذارید تا واقعاً آنچه را که شخص مقابل بیان می‌کند، بشنوید. این اقدام باعث می‌شود فضای کمتری برای سوءتفاهم‌ها فراهم شود.
  • آگاهانه سعی کنید استریوتایپ‌ها را حذف کنید. آیا در مورد یک فرد یا گروه خاص شما یک نظر بی‌پایه و اساس دارید؟ تلاش کنید تا با این فرد صحبت کنید و بیشتر با وی آشنا شوید و ببینید که آیا نظر شما تغییر می‌کند یا خیر.
  • با خواندن، تماشای فیلم یا فیلم‌های مستند و بازدید از موزه سعی کنید درباره جهان بیشتر بدانید.

10- تلاش برای تغییر دیگران را متوقف کنید

به این تفکر کنید که وقتی فردی سعی در تغییر برخی از جنبه‌های ماهیت شما را دارد، چه احساسی دارید. شاید مادرتان از شما بخواهد خودتان را تغییر دهید یا نحوه لباس پوشیدن خود را عوض کنید. احتمالاً احساس بدی خواهید داشت. اکنون به کسی فکر کنید که شما را به خاطر آنچه هستید قبول می‌کند. قطعاً برای این اقدام احساس خیلی بهتری خواهید داشت. به جای اینکه انرژی زیادی را برای تغییر دیگران صرف کنید، روی ایرادات خود تمرکز کنید.

 

11- یاد بگیرید که چه زمانی و چگونه عذرخواهی کنید

اگر سخنان یا رفتارتان باعث آسیب یا رنجش دیگران شده است، برای جلوگیری از متلاشی شدن یا به‌هم‌ریختگی روابط باید دلجویی کنید. عذرخواهی نشانگر تمایل شما برای پذیرش اشتباه و ترمیم روابط است. عذرخواهی ابراز پشیمانی، پذیرش مسئولیت، دلجویی و تلاش برای جلوگیری از بروز همین اشتباه در آینده است.

 

12- یک حد وسط پیدا کنید

راه‌حل بیشتر تعارضات بین شخصی یک حد وسط می‌باشد. این بدان معناست که شما باید جلوی زود قضاوت کردن را بگیرید. «روش من» و «روش تو» را بیان نکنید. شما هر دو آدم‌های بزرگی هستید و می‌توانید خیلی چیزهای دیگری را به یکدیگر پیشنهاد دهید، بنابراین با هم صحبت کنید و به جای آن «روش ما» را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر همسرتان ناراحت است زیرا نمی‌توانید تعطیلات نوروز را با خانواده وی بگذرانید، می‌توانید گزینه سوم را پیشنهاد دهید: هفته قبل از نوروز را با خانواده همسر و هفته بعد را با خانواده شما بگذرانید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10901
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مدیریت مسائل بین شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.