مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت

525 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

مهارت‌های نرم و سخت

تعریف مهارت‌های نرم

داوطلبان شغلی که مهارت‌های نرم بالایی دارند، در سازمان‌های مختلف تقاضای زیادی دارند. مهارت‌های نرم چیست و چرا این‌قدر مهم هستند؟

مهارت‌های نرم یا مهارت‌های ارتباط با دیگران ویژگی‌های بین شخصی هستند که برای موفقیت در محیط کار به آن نیاز دارید. آن‌ها نحوه کار شما با دیگران و ارتباط شما با دیگران است. مهارت‌های نرم به عبارتی مهارت‌های ارتباط با دیگران هستند. مهارت‌های نرم، مهارت‌های غیر فنی هستند که به نحوه کار شما مربوط می‌شوند. آن‌ها شامل نحوه تعامل شما با همکاران، نحوه حل مسائل و نحوه مدیریت کارتان می‌باشند. مهارت‌های نرم به نحوه کار شما مربوط می‌شود. مهارت‌های نرم، مهارت‌های ذهنی هستند که اندازه‌گیری آن‌ها بسیار دشوارتر است. مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌های شخصی، ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های ارتباطی موردنیاز برای موفقیت در کار است. مهارت‌های نرم ویژگی تعامل شخص در روابط خود با دیگران را مشخص می‌کند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های بین شخصی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت گوش دادن، مدیریت زمان و همدلی می‌باشد.

مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی هستند که شما را قادر می‌سازد در محیط کار جا بیفتید. آن‌ها شامل شخصیت، نگرش، انعطاف‌پذیری، انگیزش و رفتار شما هستند. مهارت‌های نرم آن‌قدر مهم هستند که اغلب مبنای اصلی تصمیم‌گیری کارفرمایان در مورد نگهداشت یا ارتقای کارکنان محسوب می‌شوند، چرا که مهارت نرم به ویژگی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی اشاره دارد که بر تعاملات و بهره‌وری بین شخصی تأثیر می‌گذارد.

 

دکتر جواد فقیهی‌پور

 مهم‌ترین مهارت‌های نرم

در زیر فهرستی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم که کارفرمایان به دنبال آن هستند، ارائه شده است.

1- ارتباطی

چقدر خوب ارتباط برقرار می‌کنید؟ مهارت‌های ارتباطی تقریباً در هر شغلی مهم هستند. شما احتمالاً نیاز به برقراری ارتباط با افراد در محیط کارتان (خواه مشتری، همکار، کارفرما یا فروشنده) خواهید داشت. همچنین باید بتوانید به صورت شفاف و مؤدبانه با دیگران (چه به صورت حضوری، تلفنی و کتبی) صحبت کنید. همین طور هم باید شنونده خوبی باشید. کارفرمایان به دنبال استخدام کارکنانی هستند که نه تنها بتوانند ایده‌های خود را بیان کنند بلکه با همدلی به دیگران گوش دهند. گوش دادن یک مهارت مهم به ویژه در مشاغل خدمات مشتری محسوب می‌گردد.

2- تفکر انتقادی

کارفرمایان در جستجوی استخدام داوطلبانی هستند که بتوانند شرایط را تجزیه‌وتحلیل کنند و آگاهانه تصمیم بگیرند. خواه با داده کار می‌کنید، به دانشجویان آموزش می‌دهید و یا یک سیستم گرمایش منزل را تعمیر می‌کنید باید بتوانید مسائل را فهم کنید، انتقادی تفکر کنید و راه‌حل‌هایی ارائه دهید. مهارت‌های مربوط به تفکر انتقادی شامل خلاقیت، انعطاف‌پذیری و کنجکاوی می‌باشد.

3- رهبری

اگرچه انجام نقش رهبری برای هر شغلی مدنظر نیست اما بیشتر کارفرمایان می‌خواهند بدانند که آیا شما توانایی تصمیم‌گیری در هنگامی که تحت فشار قرار می گیرید را دارید و می‌توانید شرایط و افراد را مدیریت کنید. مهارت‌های مرتبط با مهارت رهبری شامل توانایی‌های حل مسائل و تعارضات بین افراد و تصمیم‌گیری‌های اجرایی می‌باشد.

4- نگرش مثبت

کارفرمایان همیشه به دنبال افرادی هستند که نگرش مثبتی به کار داشته باشند. آن‌ها کارکنانی می‌خواهند که با دیگران خوش‌برخورد و مشتاق به کار باشند. اگر می‌توانید در یک محیط کار سریع و پر استرس کار کنید، توانایی حفظ نگرش مثبت بسیار مهم است.

5- کار تیمی

کارفرمایان به دنبال داوطلبان شغلی هستند که بتوانند با دیگران به خوبی کار کنند. خواه پروژه‌های گروهی تیمی را انجام دهید یا به سادگی در چند جلسه سازمانی شرکت کنید، باید بتوانید با افراد پیرامون خود به طور مؤثر کار کنید. برخی از مهارت‌های مربوط به کار تیمی شامل توانایی مذاکره با دیگران، به رسمیت شناختن و قدردانی از تنوع در یک تیم، توانایی پذیرش و به‌کارگیری بازخورد دیگران می‌باشد.

6- اخلاق کاری

اغلب کارفرمایان در جستجوی داوطلبان شغلی با اخلاق کاری قوی هستند. چنین افرادی به موقع به محیط کار می‌آیند، وظایف خود را به موقع انجام می‌دهند و همچنین متمرکز و سازمان یافته عمل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند وقت خود را به گونه‌ای اختصاص دهند که کارهایشان به طور کامل انجام گردد. آموزش یک رفتار اخلاقی قوی بسیار دشوار است، بنابراین اگر بتوانید آن را بروز دهید، قطعاً کارفرمایان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 

تعریف مهارت‌های سخت

مهارت‌های سخت یا مهارت‌های فنی توانایی‌های قابل ‌آموزش یا مجموعه مهارت‌هایی است که اندازه‌گیری آن‌ها آسان است. به عبارتی مهارت‌های سخت بخشی از مجموعه مهارت‌هایی هستند که برای انجام یک کار لازم می‌باشند و شامل تخصص لازم برای انجام موفقیت‌آمیز کار توسط یک فرد هستند. آن‌ها خاص یک شغل هستند و به طور معمول در آگهی‌های استخدام و شرح شغل ذکر می‌شوند. مهارت‌های سخت از طریق برنامه‌های تحصیلی و آموزش رسمی، دوره‌های کارآموزی، کلاس‌های آموزشی کوتاه‌مدت، دوره‌های آنلاین و برنامه‌های صدور گواهینامه و همچنین آموزش‌های ضمن خدمت کسب می‌گردند.

مهارت‌های سخت شامل دانش و توانایی‌های خاص موردنیاز برای موفقیت در یک شغل است. این نوع مهارت‌ها آموخته می‌شوند و می‌توانند تعریف، ارزیابی و اندازه‌گیری شوند. آن‌ها معمولاً در هنگام فرایند استخدام و مصاحبه برای مقایسه داوطلبان شغلی استفاده می‌شوند. در برخی صنایع، کارفرمایان حتی ممکن است مهارت‌های سخت داوطلبان شغلی را آزمایش کنند تا مطمئن شوند که آن‌ها واقعاً می‌توانند کاری که در رزومه خود ادعا کرده‌اند را انجام دهند. حتی اگر شغل خود را به دست آورید، باز هم برای ارتقای شغلی ممکن است مهارت سخت شما دوباره ارزیابی شود.

لینکدین فهرستی از مهارت‌های سخت که بیشترین تقاضا در سال 2020 داشته‌اند را در پژوهشی به شرح زیر ارائه نموده است: بلاکچین، پردازش ابری؛ استدلال تحلیلی؛ هوش مصنوعی؛ طراحی UX، تحلیل کسب و کار، افیلیت مارکتینگ (بازاریابی آشناسازی)، فروش، محاسبات علمی، تولید ویدئو.

موارد زیر نمونه‌هایی از مهارت‌های سخت موردنیاز برای مشاغل مختلف هستند: حسابداری، تجزیه‌وتحلیل، حسابرسی، عملیات بانکی، دفترداری، بودجه‌بندی، نجاری، ساخت‌وساز، مدیریت پایگاه داده، طراحی، ویرایش کردن، برق، مهندسی، مالی، سخت‌افزار، مراقبت‌های بهداشتی، جاوا اسکریپت، زبان‌های خارجی، حقوقی، فناوری ساخت، تحقیقات بازاریابی، مکانیکی، تشخیص پزشکی، پرستاری، بهینه‌سازی، کدگذاری دارویی، لوله‌کشی، برنامه‌نویسی پایتون، مدیریت پروژه، نگارش پروپوزال، گزارش‌نویسی، علوم پایه، نرم‌افزار، بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، تدریس، نگارش فنی، آزمایش کردن، ترجمه، پردازش کلمه.

دکتر جواد فقیهی‌پور

تفاوت مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت

مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت متفاوت هستند و مستقیماً مربوط به شغلی می‌باشند که شما در آن مشغول به کار هستید.

به عنوان مثال یک مهارت سخت برای یک نجار ممکن است توانایی کار با اره برقی یا استفاده از گیره باشد. لیکن مهارت نرم یک نجار، توانایی نجار در برقراری ارتباط اثربخش با همکاران و مشتریان می‌باشد.

دکتر جواد فقیهی‌پور
دکتر جواد فقیهی‌پور
دکتر جواد فقیهی‌پور
دکتر جواد فقیهی‌پور
دکتر جواد فقیهی‌پور
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=9078
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.