ماهیت تفکر انتقادی
دیویی، ماهیت و ذات تفکر انتقادی را قضاوت معلق([1]) یا بدبینی سالم([2]) (نقد سازنده) و پرهیز از تعجیل در قضاوت تعریف میکند؛ به عبارت دیگر، او تفکر انتقادی را بررسی فعال، پایدار و دقیق هر عقیده یا دانش میداند. از دیدگاه توماس تفکر انتقادی مستلزم آگاهی از روند اندیشیدن خود و تعمق در تفکر نسبت به خود و دیگران به عنوان یک هدف شناختی است. این نوع تفکر، باعث تعیین و کشف نقایص موجود در دانش شده، امکان شناسایی عمیقتر روش یادگیری را فراهم میآورد. تفکر انتقادی توانایی تفکر شفاف و منطقی و همچنین فهم ارتباط منطقی بین ایدهها میباشد. ممکن است تفکر انتقادی به عنوان توانایی عجین شدن در تفکر تأملی و مستقل توصیف شود. در اصل، تفکر انتقادی شما را ملزم میکند که از توانایی خود برای استدلال استفاده کنید، به طوری که یک یادگیرنده فعال باشید نه یک گیرنده غیرفعال اطلاعات. متفکران انتقادی به جای اینکه ایدهها و فرضیات را به راحتی بپذیرند، آنها را به دقت زیر سؤال میبرند. آنها همیشه در پی تعیین این موضوع هستند که آیا ایدهها، استدلالها و یافتهها میتوانند کل تصویر را ارائه میکنند. متفکران انتقادی مسائل را به طور سیستماتیک شناسایی و تحلیل میکنند، نه با شهود یا غریزه. شخصی که مهارت تفکر انتقادی دارد میتواند:
- پیوندهای بین ایدهها را فهم نماید.
- اهمیت و ارتباط استدلالها و ایدهها را تعیین کند.
- استدلالها را بشناسد، بسازد و ارزیابی کند.
- ناسازگاریها و خطاها در استدلالها را شناسایی کند.
- مسائل را با روشی منسجم و منظم بررسی کند.
- در توجیه فرضیات، باورها و ارزشهای خود تأمل کند.
[1] Suspend Judgement Or Withholding Judgment
[2] Sound Suspection
تفکر انتقادی به زبان ساده
پترسون در مقالهای بیان میکند؛ هنگامیکه در کلاس هفتم بودم، معلم تاریخ به اعضای کلاس این توصیه را کرد: «معلمان شما در دبیرستان انتظار ندارند که شما هر واقعیت کوچکی را در مورد تاریخ ایالاتمتحده به یاد بیاورید. آنها میتوانند جزئیاتی را که فراموش کردهاید را برایتان تکمیل کنند. آنچه آنها انتظار دارند اینست که شما بتوانید تفکر کنید یعنی دانستن چگونگی ایجاد ارتباط بین ایدهها و ارزیابی انتقادی اطلاعات». پترسون بیان میکند: «من در آن زمان متوجه نمیشدم، اما معلمم در واقع خلاصهای از تفکر انتقادی را بیان میکرد».
امکان ثبت نظر جدید بسته شده است.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.