حفظ نگرش مثبت

108 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

حفظ نگرش مثبت

1- برای خود بیانیه مأموریت شخصی بنویسید

آیا شما بیانیه مأموریت شخصی دارید؟ جایی که کار می‌کنید احتمالاً بیانیه مأموریت دارد، اما خودتان نیز آن را دارید؟ بیانیه مأموریت شخصی به شما کمک می‌کند تا هدف خود را در کار تعیین کنید، زندگی شما چیست و چگونه رفتار شما برانگیخته می‌شود. وقتی کار پیچیده می‌شود و در انجام آن گیج می‌شوید عقب‌نشینی خواهید کرد. وقتی احساس می‌کنید هدف دارید می‌توانید مثبت نگر باشید. وقتی احساس می‌کنید هدفی ندارید یا نمی‌دانید در زندگی خود چه می‌کنید احتمالاً نمی‌توانید مثبت نگر باشید.

 

2- اهداف شخصی داشته باشید

اهداف از این نظر که مشخص بوده و شما می‌خواهید به آن‌ها برسید، با بیانیه مأموریت شخصی کمی متفاوت هستند. آن‌ها نوعی پاداش مورد انتظار هستند. اهداف در واقع اثبات اینست که شما برنامه‌ای دارید و برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کنید. آن‌ها شواهدی از حرکت رو به جلو مثبت هستند.

 

3- به جای کوتاه‌مدت به دنبال بلندمدت باشید

وقتی شرایط در کوتاه‌مدت دشوار است، چشم‌انداز خود را برای بلندمدت تنظیم کنید. موقعیت‌های کوتاه‌مدت اثر زیادی بر هیجانات یک شخص دارند. تصمیم‌گیری یا اقدام بر اساس موقعیت‌های کوتاه‌مدت نه تنها روش مناسبی نیست بلکه باعث رشد و گسترش نگرش‌های منفی می‌شود. از طرف دیگر، مشاهده مسائل در بلندمدت باعث می‌شود که چالش‌های کنونی بسیار وحشتناک به نظر نرسند زیرا تصویر بزرگ می‌تواند پیامد هیجان‌انگیزی را نشان دهد. در واقع چشم‌انداز بلندمدت، زندگی شما را به سمت مثبتی سوق می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا اهدافتان را تحقق ببخشید.

 

4- هر بار بر روی یک چیز تمرکز کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که تلاش برای گسترش بیش از حد توجهتان منجر به افزایش استرس و کاهش سطح تمرکز می‌شود. اعمال کنترل بیشتر بر روی توجهتان می‌تواند بر احساس خوب شما تأثیر مثبت بگذارد. سعی کنید هم‌زمان یک موضوع را در مرورگر اینترنت خود جستجو کنید، هنگام تماشای تلویزیون تلفن خود را خاموش کنید و اگر در حال شستن ظرف هستید اخبار را خاموش کنید. تمرکز بر روی یک کار و انجام صحیح آن باعث افزایش نگرش مثبت شما می‌شود. اگر مجبورید یک مأموریت چندوظیفه‌ای را انجام دهید، زمان‌های مشخصی را برای انجام آن اختصاص دهید و وقتی به اتمام رسید، به حالت تک‌وظیفه‌ای خود برگردید. تلفن خود را هنگام مکالمه با یک دوست خاموش یا سایلنت کنید.

 

5- هر روز کاری بیش از روز گذشته خود انجام دهید

انجام کارهای قدیمی، دلسردکننده است، حتی اگر اقدامات گذشته موفقیت‌آمیز باشد. موفقیت شبیه ورزشکاران است؛ اگر هر روز خود را ورزش و نرمش ندهید، کم‌کم خموده و شکننده می‌شوید.

 

6- بدون انتظار نتیجه، اقدام کنید

اگرچه شما به طور طبیعی باید بر اساس نتایجی که می‌خواهید به دست بیاورید تصمیم می‌گیرید و اقدام می‌کنید، اما انتظار بیش از حد از نتایج، اشتباه بزرگی است و در صورت عدم دستیابی به آن نتایج ناامید خواهید شد. بهترین تلاش خود را انجام دهید اما درباره هدف وسواس نداشته باشید.

 

7- قوی‌ترین ویژگی‌ها و دستاوردهای خود را شناسایی کنید

بر نقاط قوت خود تمرکز کنید تا به ایجاد تجربیات و نگرش‌های هیجانی مثبت کمک کند. همچنین این امر می‌تواند در طول لحظاتی که ممکن است نگرش منفی بیشتری داشته باشید مخزن مثبتی برای شما فراهم کند که مدیریت مشکلات را آسان‌تر می‌کند.  در نظر داشته باشید که دستاوردها و ویژگی‌های مثبت خود را در دفترچه خاطرات روزانه خود بنویسید. می‌توانید به صورت آزاد بنویسید یا فهرستی از دسته‌های مختلف ایجاد کنید. این تمرین را همیشگی ببینید.

 

8- برای بهبود مهارت‌های خود از شکست‌هایتان استفاده کنید

به جای احساس بد در صورت عدم موفقیت یا شکست، به اقدامات خود توجه کنید و ببینید برای بهبود عملکرد خود چه کاری می‌توانید انجام دهید.

 

9- وقت خود را با کسانی که نگرش مثبت دارند بگذرانید

اگر می‌خواهید نگرش خود را بهبود ببخشید معاشرت با افراد دارای نگرش مثبت یک ضرورت است. افرادی که بیشتر اوقات خود را با آن‌ها سپری می‌کنید، بازتابی از شما و نحوه زندگی‌تان هستند؛ بنابراین همیشه اطمینان حاصل کنید که این افراد حس و حال مثبت شما را دارند و به جای پایین آوردن، آن را افزایش می‌دهند. به هر حال ما انسان هستیم، بنابراین زمان‌هایی پیش می‌آید که اندکی کم شانسی می‌آوریم، داشتن افراد خوب و مثبت برای تشویق، حمایت و الهام بخشیدن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

10- توجه کنید که چه چیزی شما را شاد می‌کند

سعی کنید فهرستی از کارهایی را که هر روز انجام می‌دهید (یا بیشتر روزها) تهیه کنید، سپس فهرستی از مواردی که باعث خوشحالی و شادی شما می‌شوند را تهیه کنید. دو فهرست تهیه شده را با هم مقایسه کنید و ببینید چه تغییراتی می‌توانید ایجاد کنید تا شادی بیشتری داشته باشید. تفکر کنید که می‌توانید در برنامه روزمره خود چه اصلاحاتی انجام دهید تا شادی بیشتری داشته باشید. اگر احساس شادی می‌کنید، به شرایطی که باعث ایجاد این احساس شده‌اند، تفکر کنید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=8980
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد حفظ نگرش مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.