راهکارهای افزایش منبع کنترل درونی

435 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

راهکارهای افزایش منبع کنترل درونی

اگر احساس می‌کنید کنترل زندگی و سرنوشت خود را در دست دارید، می‌توانید یک کارآفرین بزرگ شوید. افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معمولاً چنین احساسی دارند. عکس این موارد افرادی خواهند بود که منبع کنترل بیرونی دارند. افرادی که احساس می‌کنند زندگی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد؛ به عبارت دیگر، آن‌ها احساس می‌کنند که کنترل کمی بر آینده خود دارند و وقایع کاملاً تصادفی یا غیرقابل‌کنترل، دلایل اصلی موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها هستند.

اگر در زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، باور دارید که به خاطر اعمالتان در جایی هستید که اکنون هستید و ارتباط مستقیمی بین رفتارهای خود و موفقیت‌ها یا شکست‌هایتان در زندگی می‌بینید، ممکن است یک منبع کنترل درونی داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند (یعنی احساس می‌کنند سرنوشت خود را کنترل می‌کنند، نه اینکه سرنوشت آن‌ها توسط دیگران تعیین می‌شود) تمایل بیشتری به شادی دارند و همچنین افسردگی و استرس کمتری دارند.

درست است که بسیاری از عوامل استرس‌زا که در زندگی با آن‌ها روبرو هستیم عمدتاً از کنترل ما خارج است، لیکن می‌توانیم با تنظیم نحوه تفکر درباره مسائل، کار بر روی تاب‌آوری شخصی و تمرکز بر مواردی که می‌توانیم انجام دهیم بر مسائل موصوف غلبه کنیم.

 

1- بازی سرزنش را خاتمه دهید

به لحظه‌هایی که باعث پریشانی شما شده‌اند تأملی داشته باشید. وقتی یک شیشه خیار شور از دستتان افتاد، احساس کردید مقصر کیست؟ زمانی که دنده‌عقب رفتید و با اتومبیل دیگری برخورد نمودید، احساس کردید مقصر کیست؟ وقتی در یک آزمون ضعیف عمل کردید، احساس کردید مقصر کیست؟‌ همه ما در زندگی خود لحظات نامطلوبی را تجربه کرده‌ایم و نحوه توجیه بروز این لحظات بیانگر منبع کنترل ماست. اگر در شرایط مشابهی قرار گرفتید که در بالا توضیح داده شد، اکنون به این فکر کنید که چگونه می‌توانستید از وقوع آن شرایط جلوگیری کنید. آیا شیشه خیار شور به دلیل بسته‌بندی نامناسب افتاد یا اینکه نتوانستید آن را به درستی حمل کنید؟ وقتی دنده‌عقب رفتید، آیا به این دلیل بود که به جای تمرکز روی کار خود برای خروج از پارکینگ، دچار حواس‌پرتی شدید؟ آیا عملکرد ضعیف شما در آزمون نتیجه عدم تمرکز بر مطالب آموزشی معلم بود یا ضعف معلم؟ هدف این نیست که در هر یک از این شرایط «حقیقت» را کشف کنید یا احساس گناه کنید. در عوض، وقتی یک لحظه نامطلوب اتفاق می‌افتد، ذهنیتی که به آن متوسل می‌شوید چیست؟ شما با مسئولیت‌پذیری نتیجه یک وضعیت می‌توانید منبع کنترل درونی خود را افزایش دهید نه اینکه تقصیر را به گردن شخص دیگری یا چیزی غیر از خود بیاندازید.

 

2- مسئولیت را به عهده بگیرید

اهداف آینده خود و مسیری که می‌خواهید برای رسیدن به آنجا طی کنید را تصور کنید. آیا این مسیر شامل افکاری نظیر «اگر این اتفاق بیفتد»، «اگر آن‌ها تلاش من را ببینند» یا «اگر کمی خوش‌شانس باشم» می‌باشد. در این صورت، شما یک منبع کنترل بیرونی دارید. برای افزایش منبع کنترل درونی بایستی افکار خود را به مواردی نظیر «وقتی این اتفاق را رقم می‌زنم»، «وقتی آن‌ها تلاش من را می‌بینند» یا «عزم راسخ (و نه شانس) مرا به اهدافم می‌رساند» تغییر دهید.

 

3- شکست را در آغوش بگیرید

شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری در نظر بگیرید. از شکست هرگز استقبال نمی‌شود، اما به احتمال زیاد هنگامی که بخواهیم کاری را انجام دهیم، احتمال بروز شکست وجود دارد. افرادی که دارای منبع کنترل بیرونی هستند، شرایط و احتمال شکست را بررسی می‌کنند. اگر آن‌ها باور داشته باشند که احتمال کمی برای شکست وجود دارد، از این وضعیت جلوگیری می‌کنند؛ اما اگر ترس از شکست فرد را وادار به اجتناب از ورود به موقعیت‌های جدید نماید، دستیابی به موفقیت در زندگی دشوار می‌گردد. بعد از هر شکست بایستی تحلیل نمایید و به خود بگویید که شکستتان ناشی از آمادگی ضعیفتان و یا فقدان مهارت‌های ارتباطی خوب یا هر چیز دیگری است که می‌توانید آن را بهبود ببخشید. اینگونه در مسیری قرار می‌گیرید که می‌توانید ‌منبع کنترل درونی خود را افزایش دهید. هرچه منبع کنترل درونی شما قوی‌تر باشد، در زندگی پاداش بیشتری خواهید یافت. دیگر نیازی به سرزنش دیگران یا ترس از انجام فعالیت‌های موردعلاقه خود احساس نخواهید کرد و خواهید دید که اطرافیان احساستان و اینکه چگونه اکنون سرنوشت خود مدیریت می‌کنید را تحسین می‌کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=9005
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد راهکارهای افزایش منبع کنترل درونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.