مهارت‌های درون شخصی و بین شخصی

850 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

مهارت‌های درون شخصی و بین شخصی

تعریف مهارت‌های درون شخصی

مهارت‌های درون شخصی (Intrapersonal Skills) به آن دسته از مهارت‌هایی گفته می‌شود که در ذهن خود شخص رخ می‌دهد و با مهارت‌های بین شخصی (Interpersonal Skills) که به تعامل با اشخاص دیگر اشاره دارد، متفاوت می‌باشند. مهارت‌های درون شخصی به دلیل گفتگوی درونی مثبت که در ذهن رخ می‌دهد، واکنش و نگرش مناسبی را ایجاد می‌کنند. مراقبه، دعا، تجسم و عبارات تأکیدی مثبت از جمله تکنیک‌های درون شخصی است که اشخاص برای مرتب‌سازی و ارزیابی موقعیت‌ها و پیشنهادها از آن‌ها استفاده می‌کنند. آگاهی از گفتگوی درونی شخصی‌تان، اولین قدم برای ارتقاء مهارت‌های درون شخصی شماست.

 

 انواع مهارت‌های درون شخصی

1- تجسم

تجسم یک مهارت درون شخصی است که توسط ورزشکاران، بازیگران و خوانندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خود را آماده کنند و بهترین عملکردی که قبل از شروع یک رویداد قادر به انجام آن هستند را ارائه دهند. مهارت‌های آمادگی ذهنی به اندازه مهارت‌های جسمی در ارزیابی کلی عملکرد مهم هستند. در واقع این مهارت‌های ذهنی هستند که مهارت‌های جسمی را به حرکت در می‌آورند تا جایی که نگرش و اعتمادبه‌نفس برای یک عملکرد برتر بسیار مهم ارزیابی می‌شود. تکنیک‌های تجسم در کارگاه‌ها و دوره‌های خاص تدریس می‌شوند و پس از تسلط بر تکنیک‌های اساسی به مرور زمان توسعه می‌یابند.

 

2- شناسایی منفی‌نگری

داشتن افکار منفی امری کاملاً طبیعی است، اما تفکر منفی بیش از حد می‌تواند منفی‌نگری را در زندگی شما ایجاد کند. آگاهی داشتن از نکات منفی درون خود و اصلاح الگوهای تفکر منفی مهم است. اگر بتوانید الگوی فکری منفی خود را تغییر دهید و آنگاه خواهید توانست ایده‌های تازه و الهام بخشی را وارد زندگی خود کنید. با تغییر نگرش می‌توانید افکار منفی را از ذهن خود بیرون کنید، روزهای خود را روشن کنید و یک روش تازه برای دیدن مسائل فراهم کنید.

 

3- دلسوزی

دلسوزی برای دیگران یک مهارت درون شخصی است که به شما امکان می‌دهد همه چیز را از دید دیگران ببینید و برای معلمان، رهبران تیم و هر کسی که با دیگران همکاری نزدیک دارد این ویژگی مهم است. دیدگاه‌های شخصی شما گاهی اوقات می‌تواند نگرش شما نسبت به دیگران را ناخودآگاه لکه‌دار کند، اما با یک میزان دلسوزی می‌توانید مسائل را از منظر دیگری ببینید. برخی از اشخاص توانایی طبیعی برای دلسوزی دارند، در حالی که برخی دیگر برای دستیابی به دلسوزی درون شخصی به راهنمایی و تدریس خصوصی نیاز دارند.

 

4- عبارات تأکیدی مثبت

استفاده از عبارات تأکیدی مثبت نظیر استفاده از تجسم برای تغییر الگوهای گفتگوی درون شخصی است که در درون شخص اتفاق می‌افتد. پس از تشخیص اینکه برخی گفتگوی‌های درونی منفی در حال رخ دادن است، بهترین راه برای مقابله این موارد، بیان برخی عبارات تأکیدی مثبت است که می‌تواند به طور خودکار تأثیر افکار منفی را معکوس کند. یک عبارت تأکیدی مثبت می‌تواند گفتگوی درونی شما را تغییر دهد و به شما امکان می‌دهد چیزها را متفاوت ببینید.

 

5- تصمیم‌گیری مثبت

تصمیم‌گیری مثبت یک مهارت درون شخصی لازم برای بسیاری از مشاغل و همچنین یک زندگی شخصی سالم و شاد است. با تمرین می‌توان مهارت‌های تصمیم‌گیری درون شخصی را به خوبی رشد داد. هنگامی که با فرایند تصمیم‌گیری روبرو می‌شوید، باید بتوانید گزینه‌های موجود در ذهن خود را اسکن کنید، هر گزینه را در نظر بگیرید و بدون تعارض و سردرگمی درونی به تصمیم عملیاتی برسید.

 

مهارت‌های بین شخصی

اهمیت مهارت‌های بین شخصی

بدون مهارت‌های بین شخصی کسب و کار روزمره بسیار دشوار خواهد بود، زیرا تقریباً همه جنبه‌های کار شامل ارتباط است. بسیاری از مشاغل مبتنی بر همکاری و تعامل با اشخاص مختلف است و مهارت‌های بین شخصی برای تحقق این امر بسیار حیاتی هستند. حتی اگر شما یک کار کاملاً فنی نظیر متخصص فناوری اطلاعات دارید، باید مرتباً با همکاران یا مشتریان خود تعامل داشته باشید و اغلب اطلاعات پیچیده‌ای را به شما منتقل می‌کنند که باید به دقت به آن‌ها گوش دهید.

 

 تعریف مهارت‌های بین شخصی

مهارت‌های بین شخصی مهارت‌هایی است که ما هر روز هنگام برقراری ارتباط و تعامل با دیگران (به صورت فردی و با گروهی) استفاده می‌کنیم. افرادی که مهارت‌های بین شخصی قوی دارند اغلب هم در زندگی شغلی و هم در زندگی شخصی موفق‌تر هستند. مهارت‌های بین شخصی بسیار متنوعی هستند. اگرچه بسیاری از آن‌ها حول ارتباط (نظیر شنیدن، پرسش کردن و زبان بدن) متمرکز شده‌اند ولی شامل مهارت‌ها و ویژگی‌های مرتبط با هوش هیجانی یا توانایی فهم هیجانات خود و دیگران نیز می‌باشند.

افرادی که مهارت‌های بین شخصی قوی دارند تمایل دارند که بتوانند در یک تیم یا گروه و به طور کلی با دیگران به خوبی کار کنند. آن‌ها قادر به برقراری ارتباط اثربخش با دیگران (اعم از خانواده، دوستان، همکاران، مشتریان) هستند؛ بنابراین مهارت‌های بین شخصی در همه زمینه‌های زندگی، محیط کار، آموزش و اجتماعی بسیار حیاتی هستند. از طریق آگاهی از نحوه تعاملتان با دیگران و با تمرین می‌توانید مهارت‌های بین شخصی خود را ارتقا دهید.

مهارت‌های بین شخصی به نحوه ارتباط و تعامل یک فرد با دیگران مربوط می‌شود. کارفرمایان مهارت‌های بین شخصی را به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی داوطلبان در هنگام استخدام افراد در نظر می‌گیرند. صرف‌نظر از نوع شغلتان مهم است که بتوانید با همکاران، مدیران، مشتریان و فروشندگان به خوبی کنار بیایید. مهارت‌های بین شخصی قوی برای موفقیت در محیط کار امروزی بسیار ضروری می‌باشد.

مهارت‌های بین شخصی را بعضی اوقات مهارت‌های استخدام‌پذیری می‌نامند. استخدام‌پذیری نکته مهمی در مورد اهمیت مهارت‌های بین شخصی است. آن‌ها آن‌قدر حیاتی هستند که استخدام‌کنندگان واقعاً نمی‌خواهند داوطلبی را بدون آن‌ها استخدام کنند. بسیاری از مشاغل نیاز به تعامل مداوم با دیگران را دارند.

 

 انواع مهارت‌های بین شخصی

1- دیدگاه Skills You Need

به طور کلی مهارت‌های بین شخصی شامل طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از:

  • مهارت‌های ارتباطی که شامل موارد زیر است:
  • ارتباط کلامی: چیزی که می‌گوییم و چگونه آن را بیان می‌کنیم.
  • ارتباط غیرکلامی: چیزی که بدون کلمات با هم ارتباط برقرار می‌کنیم، مثلاً از طریق زبان بدن یا لحن صدا.
  • مهارت گوش دادن: نحوه تفسیر پیام‌های کلامی و غیرکلامی توسط دیگران.
  • هوش هیجانی: توانایی فهم و مدیریت هیجانات خود و دیگران.
  • کار تیمی: توانایی کار با دیگران در گروه‌ها و تیم‌ها (به صورت رسمی و غیررسمی).
  • مهارت‌های مذاکره، متقاعدسازی و تأثیرگذاری: کار با دیگران برای یافتن نتایج مطلوب (برد – برد). این مهارت ممکن است زیرمجموعه‌ای از مهارت‌های ارتباطی محسوب شود، اما اغلب به طور جداگانه در نظر گرفته می‌شود.
  • حل تعارض و میانجیگری: کار با دیگران برای حل تعارضات و اختلافات بین شخصی به روشی مثبت که ممکن است زیر مجموعه‌ای از مهارت‌های ارتباطی در نظر گرفته شود.
  • حل مسئله و تصمیم‌گیری: همکاری با دیگران برای شناسایی، تعریف و حل مسائل که شامل تصمیم‌گیری در مورد بهترین اقدام است.

2- دیدگاه Wiki Job Team

  • اعتمادبه‌نفس: سطح مناسبی از اعتمادبه‌نفس در محل کار می‌تواند کمک کند تا به رسمیت شناخته شوید. همچنین می‌تواند نحوه برخوردتان با موقعیت‌های مختلف را هدایت کند. برای موفقیت، مهم است که اعتمادبه‌نفس خود را در هر مرحله از حرفه خود نشان دهید، چه فارغ‌التحصیل باشید که به دنبال موقعیت ورودی هستید یا یک عضو باتجربه‌تری از یک تیم هستید که امیدوارید بتوانید ارتقا پیدا کنید. داشتن اعتمادبه‌نفس می‌تواند نگرش افراد را نسبت به شما بهبود بخشد و در نهایت دیدگاه‌ها، ایده‌ها و نظرات شما با جدیت بیشتری در نظر گرفته می‌شود. اعتمادبه‌نفس هنگام برقراری ارتباط با دیگران به شما کمک خواهد کرد، زیرا این اطمینان را می‌دهد که می‌توانید نظر خود را به روشنی بیان کنید و به آن‌ها گوش فرا می‌دهید.
  • اخلاق کاری: از نظر بسیاری از مصاحبه‌کنندگان شغلی، داشتن یک اخلاق کاری قوی موردپسند است؛ اما اصولاً اخلاق کاری به چه چیزی مربوط می‌شود؟ اخلاق کاری را می‌توان به سه مفهوم مجزا تقسیم کرد:
  • حرفه‌ای بودن: شامل همه چیز (از نحوه ارائه خود تا ظاهر و رفتار شما با دیگران) می‌باشد.
  • ادب و احترام: همه کارفرمایان از شما می‌خواهند که در برخی مواقع تحت‌فشار کار کنید و انجام یک وظیفه تحت استرس باعث می‌شود بیشتر به رسمیت شناخته شوید. مهم نیست که تحت چه ضرب‌الاجل‌هایی کار می‌کنید، اما مهم است که همیشه دیپلماسی و متانت خود را حفظ کنید.
  • قابلیت اطمینان: کارفرمایان باید بدانند که کارکنانی دارند که بتوانند روی آن‌ها حساب کنند. اگر همیشه وقت‌شناس هستید، آمادگی کافی را دارید و متعهد به اتمام یک کار هستید، این امر نشان‌دهنده اخلاق کاری و تعهد شما به یک کسب و کار است.
  • مدیریت روابط: ایجاد روابط اثربخش یک چیز است اما مدیریت آن‌ها کاملاً متفاوت است. مدیریت روابط یک مهارت مهم در بسیاری از نقش‌ها (از پست‌های ابتدایی تا مدیریت) می‌باشد. در هر سطحی از یک کسب و کار، انتظار می‌رود که نسبت به همکاران، شرکا و مشتریان تعلق‌خاطر داشته باشید. توانایی مدیریت روابط بر اساس احترام به یکدیگر و اعتماد متقابل در هر محیط کاری بسیار مهم است.
  • استقبال از بازخورد: گشوده بودن در برابر بازخورد می‌تواند به شما در پیشرفت شخصی و حرفه‌ای کمک کند. همه بازخوردها را به عنوان فرصتی برای یادگیری مشاهده کنید و هرگز واکنش دفاعی نشان ندهید. اگر بازخورد منفی باشد سعی کنید یک نفس عمیق بکشید و روی چگونگی پیشرفت خود تمرکز کنید. برای گرفتن بازخورد، ابتدا باید به آن گوش دهید. سعی کنید به پاسخ خود فکر نکنید و فقط به آنچه بیان می‌شود، گوش دهید.
  • زبان بدن: ارتباط غیرکلامی اغلب نادیده گرفته می‌شوند. بایستی بدانید که چگونه می‌توان زبان بدن و حرکات بدن خود را تفسیر نمود. عواملی که هنگام تعامل با دیگران باید در نظر گرفت عبارتند از: ارتباط چشمی، حالات چهره، ژست‌ها، فضای شخصی، حالت و وضعیت بدن. زبان بدن شما اغلب چگونگی فهم ارتباط کلامی شما (کلمات شما) را تعیین خواهد کرد. در واقع، زبان بدن شما بیش از هر عامل دیگری بر مهارت‌های ارتباطی شما تأثیر می‌گذارد.
  • گوش دادن: هنگام بهبود مهارت‌های ارتباطی بین شخصی، اولین چیزی که باید یاد بگیرید گوش دادن است. عدم گوش دادن به صورت صحیح می‌تواند عواقب فاجعه‌باری به همراه داشته باشد. گوش دادن فعال مهارتی است که به شما کمک می‌کند دیگران را فهم نمایید، از آن‌ها یاد بگیرید و به آنچه دیگران به شما می‌گویند پاسخ صحیح بدهید.
  • همکاری: همکاری کردن به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تا به طور مثمرثمری کار کنند و نتایج مثبتی را برای یک کسب وکار ایجاد کنند. همکاری موفق مستلزم توانایی همیاری و احترام متقابل است. کارفرمایان اغلب به دنبال افرادی هستند که سابقه کار تیمی دارند. توانایی همکاری- به ویژه در شرایط چالش‌برانگیز- یک امتیاز فروش عالی در هنگام درخواست یک کار است. خود را با نگرشی مثبت معرفی کنید و اشتیاق خود را برای کار تیمی بیان کنید.
  • مدیریت تعارض: یک مهارت بین شخصی مهم برای افرادی که در تیم کار می‌کنند، مدیریت تعارض است، به ویژه برای افرادی که به دنبال نقش‌های رهبری هستند. تعارض در محیط کار می‌تواند بهره‌وری را کاهش دهد و باعث منفی نگری گردد.
  • نگرش مثبت: مثبت بودن در شرایط دشوار بسیار مهم است. هرگز حرف منفی در مورد کارفرما یا همکاران فعلی یا قبلی خود نگویید، حتی اگر کاملاً حرف شما درست باشد. کارکنان با نگرش مثبت به احتمال زیاد با دیگران رفتار مثبتی دارند و این امر باعث ایجاد فضای کاری مطلوب‌تری می‌شود.
  • آداب معاشرت سازمانی: نحوه مواجهه با دیگران می‌تواند بسیار مهم باشد. یادگیری آداب معاشرت در محیط کار یک روش عالی برای ایجاد تأثیر ماندگار بر کسانی است که ملاقات می‌کنید. ژست خود را بررسی کنید، اطمینان حاصل کنید که صاف می‌ایستید و ارتباط چشمی برقرار می‌کنید، هنگام صحبت به سمت طرف مقابل برمی‌گردید و به آن‌ها لبخند واقعی می‌زنید. از درس کد شرکت پیروی کنید و مطمئن شوید لوازم جانبی شما نظیر کراوات، کیف و جواهرات برای محیط کار مناسب است. همچنین اطمینان حاصل کنید که در رفتارتان مهربانی و ادب را نشان می‌دهید و هر روز صبح به موقع به محیط کار می‌رسید.

3- دیدگاه The Balance Careers

  • ارتباط: یکی از مهم‌ترین مهارت‌های بین شخصی در هر شغلی ارتباط است. در هر شغل یا صنعتی که فعالیت کنید، باید بتوانید از طریق ارتباط شفاهی و نوشتاری با دیگران ارتباط شفاف و اثربخشی را برقرار کنید. بعضی از مشاغل به مهارت در سخنرانی عمومی اثربخش نیز نیاز دارند.
  • مدیریت تعارض: چه مدیر باشید و چه کارمند، احتمالاً مجبورید تعارضات خود و دیگران را حل کنید. این امر ممکن است شامل حل مسئله بین دو کارمند، بین خود و یک همکار یا بین مشتری و شرکت شما باشد. شما باید بتوانید منصفانه هر دو طرف گوش دهید و از حل مسئله خلاقانه برای رسیدن به یک راه‌حل استفاده کنید.
  • همدلی: بخشی از یک مدیر، کارمند یا همکار خوب بودن مربوط به توانایی فهم و نشان دادن همدلی با دیگران می‌باشد. به عنوان مثال اگر یک مشتری یا یک همکار، شکایتی داشته باشد، باید با تأمل به نگرانی‌هایش گوش دهید و نسبت به مسئله وی ابراز دلسوزی کنید. همدلی، مهارت مهمی است که به شما کمک می‌کند در محیط کار با همه کنار بیایید.
  • رهبری: حتی اگر مدیر هم نباشید، داشتن برخی از تجربیات و توانایی‌های رهبری مهم است. رهبری مستلزم توانایی ایجاد انگیزش، تشویق دیگران و کمک به تیم برای رسیدن به موفقیت است.
  • گوش دادن: گوش دادن، مهارتی است که همراه با ارتباط اثربخش همراه است. در حالی که باید توانایی بیان ایده‌های خود را داشته باشید، همچنین باید با متفکرانه به نظرات دیگران گوش دهید. این امر به مشتریان، کارفرمایان، همکاران و کارکنان کمک می‌کند تا احساس احترام و ارزشمندی داشته باشند.
  • مذاکره: مذاکره مهارت مهمی برای بسیاری از موقعیت‌ها است و بسته به هر شغلی ممکن است شامل ایجاد توافق‌نامه‌های رسمی (قرارداد) بین مشتری، کمک به همکاران در حل یک مسئله و احصا راه‌حل باشد. برای اینکه یک مذاکره‌کننده خوب باشید، باید بتوانید به دیگران گوش دهید، از حل مسئله خلاقانه استفاده کنید و به نتیجه‌ای برسید که همه را راضی کند.
  • نگرش مثبت: کارفرمایان می‌خواهند کارکنانی را استخدام کنند که محیط کار را به مکانی بهتر تبدیل کنند. آن‌ها افرادی با رفتاری دوستانه و مثبت را می‌خواهند. این بدان معنا نیست که شما باید اجتماعی‌ترین شخص در محیط کار باشید، اما باید مایل باشید نوعی رابطه مثبت با همکاران خود ایجاد کنید.
  • کار تیمی: حتی اگر شغلتان مستلزم کار مستقل می‌باشد، باز هم باید بتوانید با دیگران همکاری کنید. کار تیمی شامل مهارت‌هایی است تا بتوانید به دیگران گوش فرا دهید، اهداف خود را تعیین کنید، به تیم خود انگیزه دهید و تعارضاتی که ممکن است به وجود آید را حل کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=9095
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مهارت‌های درون شخصی و بین شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.