هوش نگرشی سازمانی

65 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

هوش نگرشی سازمانی

نگرش منفی می‌تواند کارکردهای حیاتی سازمان را تهدید کند. همچنین می‌تواند مانند یک ویروس از طریق یک کارمند در کل سازمان پخش شود و آن را تحت تأثیر قرار دهد. هر چقدر شرایط سازمان مناسب و مطلوب باشد بازهم در برخی شرایط با کارمندی روبرو خواهید شد که نگرش منفی دارد. از آنجا که نگرش‌های منفی در سازمان‌ها رایج است، بایستی آن‌ها را به سرعت و به راحتی حل نمود. راه‌های مواجهه با کارکنان دارای نگرش منفی عبارتند از:‌

  • یافتن کارکنانی با نگرش منفی، شناسایی رفتار آن‌ها و تأثیراتی که در محیط کار دارند.
  • درباره نگرش منفی کارکنان با آن‌ها صحبت کنید. تأثیر نگرششان بر سازمان را برای آن‌ها توضیح دهید تا فهم کنند که چه عواملی باعث ایجاد مشکل در محیط کار می‌شود.
  • می‌توانید به کارکنان کمک کنید تا نگرش خود را تغییر دهند. به آن‌ها فرصت دهید مشکلات خود را توضیح دهند و آن‌ها را تشویق کنید تا به یک راه‌حل برسند. اگر به کمک احتیاج دارند، با توصیه‌هایی به آن‌ها کمک کنید.

نگرش شما در کار نقش مهمی در بهره‌وری و عملکرد شغلی‌تان دارد. نگرش مثبت منجر به موفقیت شغلی می‌شود، در حالیکه نگرش منفی ضد بهره‌وری است. همکاران و مشتریان دوست ندارند با کارکنانی که نگرش بد دارند معاشرت کنند. داشتن دیدگاه مثبت همچنین این امکان را می‌دهد از کار بیشتر لذت ببرید و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید؛ بنابراین، اگر نگرش مثبتی ندارید، برای بهبود تجربه کاری خود، رفتارتان را تغییر دهید.

 

دکتر جواد فقیهی‌پور

چگونه می‌توانید نگرش مثبت در محیط کار ایجاد کنید؟ ماهیت اصلی برخی از کارکنان، منفی نگری است. آن‌ها مدام از دیگران شکایت می‌کنند. شما نباید نگرش آن‌ها را برای گسترش منفی نگری در محیط کار تشویق کنید. نگرش عبارت است از میل یا تمایل به پاسخ مثبت یا منفی نسبت به یک ایده، شیء، شخص یا موقعیت خاص. نگرش بر عمل فرد و پاسخ به چالش‌ها، مشوق‌ها و پاداش‌ها (که در مجموع محرک نامیده می‌شوند) تأثیر می‌گذارد. هوش نگرشی سازمانی به کاربرد هوش نگرشی در زندگی کاری و محیط سازمانی اشاره دارد. هوش نگرشی سازمانی را می‌توان در بعد هوش نگرشی فردی و مدیریتی در نظر گرفت که هوش نگرشی فردی در سطح کارکنان و هوش نگرشی مدیریتی نیز در سطح مدیران قابلیت پیاده‌سازی دارد. در ادامه راهکارهایی برای تقویت هوش نگرشی سازمانی (فردی و مدیریتی) بیان گردیده است.

الف- تقویت هوش نگرشی فردی

1- تشخیص دهید که نگرش بد شما از کجا شروع شده است

شاید تغییر نگرش شما اخیراً اتفاق افتاده است. آیا اخیراً شغل یا موقعیت جدیدی را شروع کرده‌اید؟ آیا وظایف شما عوض شده است یا مدیرتان تغییر کرده است؟ آیا یکی از همکاران موردعلاقه شما ترک خدمت کرده است؟ آیا احساس می‌کنید دوستان دیگری در شرکت ندارید؟ دانستن اینکه چه موقع نگرش بد شما شروع شده است می‌تواند در تعیین علت به شما کمک کند.

  • اگر همیشه در محیط کار خود نگرش بدی نداشته‌اید، این احتمال را در نظر بگیرید که مشکل به طور کامل به خاطر شما نباشد. هیچ کسی در خلأ زندگی نمی‌کند و مواردی مانند رئیس بددهن و همکاران منفی می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر نگرشتان داشته باشند.
  • اگر قبلاً از کار خود لذت می‌بردید و اکنون احساس منفی نسبت به آن دارید، آنچه تغییر کرده است را در نظر بگیرید. آیا موقعیت جدیدی را برعهده گرفته‌اید؟ شاید هنوز احساس راحتی در انجام وظایف جدید خود را ندارید.

 

2- در مورد احساسات خود تأمل کنید

اکنون که تعیین کرده‌اید که از چه روزی رفتار بد شما شروع شده است، به این تفکر کنید که دقیقاً در این لحظه‌ها چه احساسی دارید. احساس خود را هنگام نگرش منفی بنویسید. شاید احساس ناامیدی، خستگی، بی‌حوصلگی یا کم‌ارزش بودن داشته باشید.

  • به عنوان مثال، تصور کنید این اتفاق را در محیط کارتان مشاهده می‌کنید: «رئیس به خاطر تأخیر در انجام یک پروژه سر من فریاد کشید. من احساس می‌کردم واقعاً خنگ و احمق هستم». این مطلب نشان می‌دهد شما باید به رئیس خود بگویید که با شما سازنده‌تر صحبت کند و همچنین باید به یاد داشته باشید که انجام اشتباهی گاه‌به‌گاه به معنای احمق بودن نیست.

 

3- مسئولیت نگرش خود را بر عهده بگیرید

اگرچه شرایط شما قطعاً می‌تواند روی احساس شما تأثیر بگذارد، اما نگرشتان را توسط نحوه برخوردتان با شرایط می‌توانید توسعه دهید. شما به تنهایی تعیین می‌کنید که چگونه به یک موقعیت پاسخ دهید. تشخیص اینکه تغییر از شما آغاز می‌شود اولین قدم برای بهبود نگرش شماست.

  • به عنوان مثال، حتی اگر یک رئیس وحشتناک یا یک همکار منفی داشته باشید، باز هم می‌توانید انتخاب کنید که پاسخ منفی یا مثبت بدهید. آیا شما در ایجاد مشکل مشارکت خواهید کرد، یا برای بهتر کردن آن تلاش خواهید نمود؟
  • منفی‌نگری می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. اجازه ندهید خودتان یک انتقال‌دهنده باشید.

4- تلقین‌های مثبت را بیان کنید

در طول روز تفکر خود را از طریق تلقین‌های مثبت اصلاح کنید. جملاتی را بسازید که از قدرت، یقین و اعتمادبه‌نفس شخصی صحبت می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «امروز می‌خواهم از دانش فناوری اطلاعات خود برای بهبود وب‌سایت شرکت استفاده کنم. من پرتلاش و کوشا خواهم بود و تمام تلاشم را می‌کنم». اگر هر روز چندین بار این تلقین‌های مثبت را تکرار کنید، می‌توانید ضمیر ناخودآگاه خود را به سوی افکار مثبت سوق دهید. با ارسال پاسخ‌های مثبت به ضمیر ناخودآگاه خود، احساسات مثبتی را تحریک می‌کنید که سپس به عمل تبدیل می‌شوند.

  • تلقین‌های خود را معطوف به مواردی کنید که بر آن‌ها کنترل دارید. اگر تلقین‌های مثبتی را امتحان کنید که به عملکرد یا پاسخ دیگران متکی باشد، به خوبی متوجه می‌شوید که نتیجه نمی‌دهد، زیرا به غیر از خود نمی‌توانید رفتار کسی دیگر را کنترل کنید.
  • به عنوان مثال، یک تلقین غیرمفید می‌تواند اینگونه بیان شود: «امروز همه چیز عالی پیش خواهد رفت». چرا که شما بر همه چیز کنترلی ندارید. یک همکار ممکن است روز سختی داشته باشد. یک پرونده مهم ممکن است دچار مشکل شود. شما ممکن است ناهار خود را روی خودتان بریزید. با این حال، اگر تلقینی مانند «من به اندازه کافی قوی هستم تا بتوانم هر آنچه زندگی امروز سر راهم قرار می‌دهد را پشت سر بگذارم» تکرار کنید، روی آنچه می‌توانید انجام دهید تمرکز کرده‌اید و بسیار مفید خواهد بود.

 

5- عمیق تفکر کنید

اگر کوچک تفکر کنید، به اهداف کوچک دست خواهید یافت. اگر بزرگ تفکر کنید، به احتمال زیاد به هدفی می‌رسید که فراتر از رؤیاهای شما خواهد بود. وقتی به خود مجال آن را می‌دهیم تا نگرشی داشته باشیم که مرزها را در هم بشکند می‌توانیم افرادی که همان نگرش را دارند جذب ‌کنیم؛ به عبارت دیگر با بزرگ اندیشی، متفکران بزرگی را خواهیم یافت. آیا می‌خواهید تیمی پر از متفکران بزرگ داشته باشید؟ آیا می‌خواهید جلساتی داشته باشید که در آن ایده‌ها به اشتراک گذاشته شده و طرح‌های مثبتی ساخته شود؟ آیا می‌خواهید رهبران خود را از تیم‌تان ارتقاء دهید و آن‌ها را در حرفه خود به جایگاه‌های جدید برسانید؟ همه چیز با نگرش مثبت شروع می‌شود.

ب- تقویت هوش نگرشی مدیریتی

26- قدردانی کنید

از زحمات کارکنان خود در جهت پیشرفت اهداف سازمانی قدردانی کنید.

 

27- سعی کنید به جای مسائل، روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید

بگذارید کارکنان در مورد راه‌حل مسائل خودشان تفکر کنند.

 

28- سعی کنید روابط بین کارکنان و نگرش آن‌ها نسبت به کار را درک کنید

با مشکلات و موفقیت‌های آن‌ها آشنا شوید. این مورد به سازمان کمک خواهد کرد تا مسائلی نظیر روحیه تیمی منفی، کاهش رشد و بهره‌وری پایین و… را حل کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10552
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد هوش نگرشی سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.