هوش نگرشی شخصی

61 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

هوش نگرشی شخصی

نگاه منفی به زندگی می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی، روابط و احساس رضایت از زندگی شما داشته باشد. تغییر نگرش می‌تواند از طریق ذهن آگاهی و توجه آگاهانه حاصل شود. ایجاد یک نگرش مثبت، تمرین سپاسگزاری و شکل‌گیری گزینشی عادت‌های جدید که سبب ارتقای مثبت بودن می‌شوند، یک فرایند مادام‌العمر است که می‌تواند منجر به تغییر نگرش گردد.

مطالعات نشان داده است که چگونه واکنش افراد در برابر افراد و رویدادهای دیگر تا حد زیادی متأثر از ادراک آن‌هاست و نه افراد یا رویدادهای واقعی. اگر نگرش منفی داشته باشید، بر روی هر چیزی در اطراف خود احتمالاً تأثیر منفی می‌گذارید. با برداشتن گام‌های فعال برای پرورش مثبت بودن می‌توانید یک نگرش منفی را خنثی کرده و تغییر دهید.

نگرش، ارزیابی است که بر اساس قضاوتی درباره شخص، موضوع یا رویدادها انجام می‌شود. نگرش غالباً از تجربیات، باورها یا هیجانات گذشته فرد ناشی می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است از پیتزا بدتان بیاید زیرا در گذشته پس از خوردن پیتزا دچار مسمومیت غذایی شده‌اید. تغییر نگرش شامل تغییر نحوه قضاوت درباره محیط اطراف است. برای تغییر یا بهبود نگرش باید ارزیابی کنید که چه چیزی در قضاوت شما تأثیرگذار است. سپس به دنبال اطلاعاتی باشید که می‌تواند آن قضاوت را تغییر دهد که منجر به چشم‌انداز مطلوب‌تری می‌شود.

یک نگرش مثبت می‌تواند در کل باعث شادی شما شود. برای پرورش یک نگرش مثبت باید یاد بگیرید که آن را کنترل کنید. همچنین ممکن است بخواهید مدتی را صرف یادگیری ارزش قائل شدن برای خود و زمانتان کنید، زیرا این امر می‌تواند به افزایش نگرش مثبت‌تر به زندگی کمک کند. راه دیگر برای افزایش نگرش مثبت، یافتن راه‌هایی برای کنار آمدن با استرس است، زیرا استرس شما را به سوی افکار منفی‌تر ترغیب می‌کند.

نگرش مثبت موفقیت را آسان می‌کند، اما نگرش منفی موفقیت را دست‌نیافتنی می‌کند. اگر واقعاً می‌خواهید موفق باشید، وظیفه شما ایجاد و حفظ نگرش مثبت است. وقتی احساس خوش‌بینی، امید و اشتیاق پیدا می‌کنید، فرصت‌ها رشد می‌کنند و مسائل کوچک می‌شوند.

اگر شما یک رهبر هستید، نگرش مثبت می‌تواند افراد را به سمت شما جذب کند و آن‌ها را ترغیب کند تا با بالاترین کیفیت، کار خود را انجام دهند. قطعاً یک رهبر که دارای نگرش منفی می‌باشد فقط می‌تواند دیگران را وادار به انجام کار از طریق ترس کند.

هوش نگرشی شخصی به کاربرد هوش نگرشی در زندگی شخصی و فارغ از محیط کاری اشاره دارد. در ادامه راهکارهایی برای تقویت هوش نگرشی شخصی در سه بعد تغییر نگرش منفی، حفظ نگرش مثبت و تقویت نگرش مثبت بیان گردیده است.

دکتر جواد فقیهی‌پور

الف- تغییر نگرش منفی

1- فهم کنید که چگونه نگرش بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد

نگرش شما نسبت به زندگی، میزان شادی یا نارضایتی شما را تعیین می‌کند. همیشه نمی‌توانید آنچه برای شما اتفاق می‌افتد را تغییر دهید، اما می‌توانید نحوه واکنشتان نسبت به آنچه برای شما اتفاق می‌افتد را تغییر دهید.

  • به عنوان مثال شاید لاستیک خودروی شما پنچر شده باشد. هیچ کسی دوست ندارد در این شرایط قرار بگیرد، اما شما گزینه‌هایی برای واکنش در برابر هر شرایطی را دارید. می‌توانید عصبانی شوید و آن را پرتاب کنید، فشار خون خود را بالا ببرید و سپس بروید تا لاستیک خودرو را تعویض کنید. اگر عصبانی شوید، مدت زمان بسیار ناخوشایند را سپری خواهید کرد.
  • از طرف دیگر، می‌توانید این اتفاق را به یک قسمت عادی از زندگی خود تبدیل کنید، نفس عمیق بکشید و لاستیک خودرو را تعویض کنید. با عدم واکنش، موقعیت موصوف را با عصبانیت سپری نخواهید کرد.

 

2- به تغییر، باور داشته باشید

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تغییر نگرش شما می‌شود، باور به اینست که می‌توانید تغییر موردنیاز را ایجاد کنید. بسیاری از اوقات ما تصور می‌کنیم که نگرش‌های ما طبیعی و بخشی اساسی از خودمان است و بنابراین تغییرناپذیر است. اگر شما باور ندارید که می‌توانید نگرش خود را تغییر دهید، پس قادر نخواهید بود یا اقدام به تغییر نخواهید کرد و سریع تسلیم می‌شوید.

  • یکی از راه‌های باور داشتن به تغییر و بهبود، یادآوری موارد دیگری است که زندگی خود را بهبود بخشیده‌اید. شاید وقتی در مدرسه بودید، تصمیم گرفتید که نگرش بهتری نسبت به تحصیلات خود داشته باشید و تلاش بیشتری کنید و نتیجه آن افزایش معدل بود. سعی کنید همان تجربیات یا زمان‌هایی که هدف خود را تغییر داده‌اید و موفق بوده‌اید، مجدداً تکرار شود. این بهترین راه برای ایجاد باور به خودتان است.

 

3- بر افکار و اقدامات خود تسلط پیدا کنید

اگر باور دارید که در انجام هرگونه تغییر مؤثر در شرایط یا روابط خود ناتوان هستید، ممکن است تغییر نگرش نسبت به زندگی برایتان دشوار باشد. سعی کنید سهم خود را در ساختن هر موقعیت یا رابطه به شکلی که هست تشخیص دهید. اگر بتوانید سهم خود را پیدا کنید، می‌توانید در جهت پذیرش یا تغییر دادن آن تلاش کنید.

  • بیشتر دانستن در مورد اینکه چرا انتخاب‌های خود را انجام داده‌اید ممکن است به شما کمک کند تا در آینده از انتخاب اشتباه اجتناب کنید.
  • به یاد داشته باشید که بیشتر شرایط منفی نتیجه یک انتخاب آگاهانه از سوی خودتان است، اما گاهی اوقات با وجود برنامه‌ریزی دقیق اتفاقات بد رخ می‌دهند. در واقع هیچ کسی از قرار گرفتن در مکان اشتباه و در زمان نامناسب مصون نیست.
  • اگر نمی‌توانید راهی دیگر برای تفکر کردن در مورد یک وضعیت بد پیدا کنید، از دیگران کمک بخواهید. با یک مشاور، یک درمانگر، یک دوست معتمد یا یک شخص دیگر صحبت کنید. نیازی نیست که به تنهایی با یک مسئله روبرو شوید.

 

4- مسئولیت افکار و اعمال خود را بر عهده بگیرید

شما به تنهایی زندگی خود را کنترل می‌کنید و بسیاری از موقعیت‌های منفی و افکار منفی تحت تأثیر مستقیم شما قرار دارند. با به عهده گرفتن مسئولیت اقدامات خود می‌توانید منفی‌نگری را در زندگی خود حذف کرده و مثبت بودن را ایجاد کنید.

  • افکار منفی می‌توانند اقدامات منفی را پرورش دهند. اگر تصمیم بگیرید که نگرش مثبتی داشته باشید، تغییرات مثبتی ایجاد خواهید کرد.
  • به عنوان مثال، اگر شما برای ارتقا در محیط کار نادیده گرفته می‌شوید، به این دلیل نیست که رئیستان شما را دوست ندارد، احتمالاً مربوط به عملکرد کاری شماست. به جای سرزنش رئیستان با وی صحبت کنید که چگونه می‌توانید در شغل خود پیشرفت کنید و به طور فعال تغییراتی را انجام دهید.

 

5- مشخص کنید که چه نگرشی نیاز به تغییر دارد

فهم شفافی از نیاز به تغییر داشته باشید. تعیین اهداف رمز موفقیت در هر فعالیتی است. شما باید یک ارزیابی شخصی صادقانه و عمیق انجام دهید. این به شما کمک می‌کند دقیقاً مشخص کنید کدامیک از صفات شما نیاز به بهبود یا تغییر دارد.

 

6- موارد منفی زندگی خود را فهرست کنید و شروع به تغییر آن‌ها کنید

تصدیق آنچه در زندگی منفی است به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه چیزهایی را می‌توانید کنترل و تغییر دهید.

  • روی یک قطعه کاغذ، هر آنچه در زندگی خود منفی می‌دانید، ذکر کنید. فهرست را بخوانید و مواردی را که می‌توانید تغییر دهید بررسی کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید روابط منفی با دیگران را با حذف آن‌ها از زندگی خود تغییر دهید و یا می‌توانید با برداشتن گام‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، وضعیت مالی بد را تغییر دهید.
  • هنگامیکه به چگونگی تغییر تأثیرات منفی در زندگی خود فکر کردید، فهرست را بسوزانید تا نماد رها کردن باشد و یک فهرست جدید با چیزهای مثبت در زندگی خود بنویسید.

ب- حفظ نگرش مثبت

54- برای خود بیانیه مأموریت شخصی بنویسید

آیا شما بیانیه مأموریت شخصی دارید؟ جایی که کار می‌کنید احتمالاً بیانیه مأموریت دارد، اما خودتان نیز آن را دارید؟ بیانیه مأموریت شخصی به شما کمک می‌کند تا هدف خود را در کار تعیین کنید، زندگی شما چیست و چگونه رفتار شما برانگیخته می‌شود. وقتی کار پیچیده می‌شود و در انجام آن گیج می‌شوید عقب‌نشینی خواهید کرد. وقتی احساس می‌کنید هدف دارید می‌توانید مثبت نگر باشید. وقتی احساس می‌کنید هدفی ندارید یا نمی‌دانید در زندگی خود چه می‌کنید احتمالاً نمی‌توانید مثبت نگر باشید.

 

55- اهداف شخصی داشته باشید

اهداف از این نظر که مشخص بوده و شما می‌خواهید به آن‌ها برسید، با بیانیه مأموریت شخصی کمی متفاوت هستند. آن‌ها نوعی پاداش مورد انتظار هستند. اهداف در واقع اثبات اینست که شما برنامه‌ای دارید و برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کنید. آن‌ها شواهدی از حرکت رو به جلوی مثبت هستند.

 

56- به جای کوتاه‌مدت به دنبال بلندمدت باشید

وقتی شرایط در کوتاه‌مدت دشوار است، چشم‌انداز خود را برای بلندمدت تنظیم کنید. موقعیت‌های کوتاه‌مدت اثر زیادی بر هیجانات یک شخص دارند. تصمیم‌گیری یا اقدام بر اساس موقعیت‌های کوتاه‌مدت نه تنها روش مناسبی نیست بلکه باعث رشد و گسترش نگرش‌های منفی می‌شود. از طرف دیگر، مشاهده مسائل در بلندمدت باعث می‌شود که چالش‌های کنونی بسیار وحشتناک به نظر نرسند زیرا تصویر بزرگ می‌تواند پیامد هیجان‌انگیزی را نشان دهد. در واقع چشم‌انداز بلندمدت، زندگی شما را به سمت مثبتی سوق می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا اهدافتان را تحقق ببخشید.

 

57- هر بار بر روی یک چیز تمرکز کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که تلاش برای گسترش بیش از حد توجهتان منجر به افزایش استرس و کاهش سطح تمرکز می‌شود. ایجاد میزان کنترل بیشتری بر روی توجهتان بر احساس خوب شما تأثیر مثبت می‌گذارد.

  • سعی کنید هم‌زمان یک موضوع را در مرورگر اینترنت خود جستجو کنید، هنگام تماشای تلویزیون تلفن خود را خاموش کنید و اگر در حال شستن ظرف هستید اخبار را خاموش کنید. تمرکز بر روی یک کار و انجام صحیح آن باعث افزایش نگرش مثبت شما می‌شود.
  • اگر مجبورید یک مأموریت چندوظیفه‌ای را انجام دهید، زمان‌های مشخصی را برای انجام آن اختصاص دهید و وقتی به اتمام رسید، به حالت تک‌وظیفه‌ای خود برگردید.
  • تلفن خود را هنگام مکالمه با یک دوست خاموش یا سایلنت کنید.

 

58- هر روز کاری بیش از روز گذشته خود انجام دهید

انجام کارهای قدیمی، دلسردکننده است، حتی اگر اقدامات گذشته موفقیت‌آمیز باشد. موفقیت شبیه ورزشکاران است؛ اگر هر روز خود را ورزش و نرمش ندهید، کم‌کم خموده و شکننده می‌شوید.

 

59- بدون انتظار نتیجه، اقدام کنید

اگرچه شما به طور طبیعی باید بر اساس نتایجی که می‌خواهید به دست بیاورید تصمیم می‌گیرید و اقدام می‌کنید، اما انتظار بیش از حد از نتایج، اشتباه بزرگی است و در صورت عدم دستیابی به آن نتایج ناامید خواهید شد. بهترین تلاش خود را انجام دهید اما درباره هدف وسواس نداشته باشید.

 

60- قوی‌ترین ویژگی‌ها و دستاوردهای خود را شناسایی کنید

بر نقاط قوت خود تمرکز کنید تا به ایجاد تجربیات و نگرش‌های هیجانی مثبت کمک کند. همچنین این امر می‌تواند در طول لحظاتی که ممکن است نگرش منفی بیشتری داشته باشید مخزن مثبتی برای شما فراهم کند که مدیریت مشکلات را آسان‌تر می‌کند.

  • در نظر داشته باشید که دستاوردها و ویژگی‌های مثبت خود را در دفترچه خاطرات روزانه خود بنویسید. می‌توانید به صورت آزاد بنویسید یا فهرستی از دسته‌های مختلف ایجاد کنید. این تمرین را همیشگی ببینید.

 

61- برای بهبود مهارت‌های خود از شکست‌هایتان استفاده کنید

به جای احساس بد در صورت عدم موفقیت یا شکست، به اقدامات خود توجه کنید و ببینید برای بهبود عملکرد خود چه کاری می‌توانید انجام دهید.

 

62- وقت خود را با کسانی که نگرش مثبت دارند بگذرانید

اگر می‌خواهید نگرش خود را بهبود ببخشید معاشرت با افراد دارای نگرش مثبت یک ضرورت است. افرادی که بیشتر اوقات خود را با آن‌ها سپری می‌کنید، بازتابی از شما و نحوه زندگی‌تان هستند؛ بنابراین همیشه اطمینان حاصل کنید که این افراد حس و حال مثبت شما را دارند و به جای پایین آوردن، آن را افزایش می‌دهند. به هر حال ما انسان هستیم، بنابراین زمان‌هایی پیش می‌آید که کمی کم شانسی می‌آوریم، داشتن افراد خوب و مثبت برای تشویق، حمایت و الهام بخشیدن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پ- تقویت نگرش مثبت

79- بررسی کنید که چرا می‌خواهید نگرش خود را بهبود ببخشید

انگیزه شما برای تغییر، به طور مستقیم بر توانایی شما برای تغییر تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید برای بهبود آن بخواهید نگرش خود را تغییر دهید و باید خود را برای بازی در این فرایند آماده کنید.

  • از خود بپرسید که چرا می‌خواهید نگرش خود را در مورد شخص، موضوع یا واقعه‌ای خاص مثبت کنید. آیا تصمیم شما برای انجام چنین کاری تحت تأثیر عوامل خارجی است؟ به عنوان مثال، آیا رئیستان از شما درخواست تغییر نگرش کرده است؟ یا یکی از دوستان گفته است که نگرش شما آزاردهنده است؟ بنابراین، داشتن انگیزه برای بهبود نگرش مهم است. بهره‌گیری از انگیزه درونی، هیجان و خلاقیت بیشتری ایجاد می‌شود و منجر به نتایج بهتر می‌گردد.

80- تصور کنید که چگونه یک نگرش بهبود یافته بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد

تکنیک‌های تجسم راهی برای تصور یا دیدن اهداف است. آن‌ها می‌توانند به تقویت تعهد شما در رسیدن به اهداف کمک کنند. تکنیک‌های تجسم به فعال شدن ناخودآگاه خلاق شما کمک می‌کند. این امر می‌تواند در توسعه استراتژی‌هایی به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید. همچنین به شما در حفظ تمرکز، انگیزش و برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا منابعی را که برای موفقیت لازم دارید، پیدا کند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید نگرش خود را بهبود ببخشید، تصور کنید که اگر موفق باشید چگونه خواهد بود. چه اتفاقی می‌افتد اگر شما نسبت به یک شخص خاص احساس مثبت داشته باشید؟

  • برای انجام تجسم، در وضعیت راحتی بنشینید و چشمان خود را ببندید. سپس تصور کنید و با بیشترین جزئیات که می‌توانید (مانند یک رویای بسیار واضح) آنچه را که اگر با موفقیت تغییر نگرش دهید، بینید. تصور کنید که نتایج را با چشم خود می‌بینید.
  • شاید در طول این تکنیک با شخصی که قبلاً نسبت به وی نگرش منفی داشتید واقعاً دوست شوید و حتی ناهار را با وی صرف کنید. شاید به محض اینکه تفکر مثبت‌تری در مورد شغل خود داشته باشید و راه‌هایی برای کارایی بیشتر جستجو کنید، ارتقا شغلی پیدا کنید.
  • همچنین می‌توانید از برخی تلقین‌های مثبت برای حمایت از تکنیک‌های تجسم استفاده کنید. یک تلقین آنچه شما می‌خواهید را القا می‌کند. به عنوان مثال «من صبح بیدار می‌شوم و منتظر رفتن به محیط کار خود هستم. من از پروژه جدیدی که با حمایت رئیس خود شروع کردم بسیار هیجان‌زده هستم». این اظهارات مثبت را چند بار در روز تکرار کنید تا احساس انگیزه بیشتری داشته باشید.

81- همیشه هدفمند عمل کنید

قبل از هر اقدامی، تصمیم بگیرید که اعمال و رفتارهای شما چگونه به تحقق اهدافتان کمک خواهد کرد. کارهای بی‌هدف را از لیست کارهای خود خارج کنید. فعالیت بی‌هدف باعث اتلاف وقت و انرژی می‌شود.

پس وقتی اقدامی انجام می‌دهید، همیشه قدم‌های هدفمندی بردارید تا اقدامات شما مطابق با ارزش‌های شما و آنچه شما هستید باشد. بسیاری از افراد کورکورانه زندگی می‌کنند، بدون اینکه دلیل واقعی برای آنچه انجام می‌دهند را بدانند. در حالیکه بایستی باهدف زندگی کنید. زندگی خود را با دانستن تأثیری که بر اطرافیان خود می‌گذراید و اینکه چرا کارهایی را انجام می‌دهید، سپری کنید.

 

82- اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید

برای بهبود نگرش خود باید قضاوت‌های فعلی خود درباره افراد، رویدادها یا موضوعات را به چالش بکشید. برای انجام این کار، شما به اطلاعات بیشتری نیاز خواهید داشت. بهبود نگرش شما مستلزم جستجوی اطلاعات جایگزینی است که به طور مطلوب بر قضاوت شما تأثیر بگذارد. جمع‌آوری اطلاعات ممکن است شامل گفتگو با افراد و تأمل در آنچه قبلاً می‌دانید، باشد.

  • به عنوان مثال، اگر لازم است در یک شام کاری شرکت کنید ولی به خاطر اینکه بازی فوتبال پسرتان را از دست می‌دهید از رفتن به شام کاری بی‌میل هستید، می‌توانید در مورد شام کاری اطلاعات بیشتری کسب کنید. به این فکر کنید که چرا این شام کاری مهم است و شرکت معتقد است که آن‌ها با یک شام کاری اجباری می‌توانند کار را به نتیجه برسانند.
  • برای جمع‌آوری این اطلاعات می‌توانید با همکاران یا مدیر خود صحبت کنید، درباره شرکت خود تحقیق کنید. با جستجوی منابع اطلاعاتی جدید ممکن است متوجه شوید که شام کاری به عنوان یک برنامه منتورینگ برای کارکنان جوان محسوب می‌گردد و می‌تواند باعث پرورش و ارتقا شغلی شما شود. دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در مورد شام کاری احساس مثبت‌تری داشته باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10546
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد هوش نگرشی شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.