سخنرانی در خصوص کدهای اخلاقی و رفتاری کارکنان (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی) در دومین کنفرانس فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفهای (انجمن مدیریت ایران با همکاری دانشگاه خاتم و بانک پاسارگاد)
مدرس: دکتر جواد فقیهیپور (دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران)
تاریخ برگزاری: بهمن 1396
چکیده سخنرانی:
محوریت اصلی در این ارایه، کدهای اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان سازمان تامین اجتماعی غرب در شهر تهران میباشد که ضمن ارایه تعاریف و ادبیات مربوطه، به واکاوی کدهای اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان سازمان موصوف میپردازیم.
در راستای نیل به این مهم، بر 7 حوزه اصلی در سازمان موردالاشاره تمرکز شد که عبارتند از 1)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل عمومی؛ 2)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل پشتیبانی؛ 3)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل برون سازمانی؛ 4)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل مرتبط با کارفرما؛ 5)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل مرتبط با بیمه شدگان؛ 6)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل مرتبط با مستمری بگیران؛ 7) راهکارهای عملیاتی برای نهادینهسازی اخلاق حرفهای کارکنان.
نتایج مطالعات نشان داد که میتوان برای مشاغل عمومی 31 کد اخلاقی و 93 کد رفتاری؛ برای مشاغل پشتیبانی 41 کد اخلاقی و 127 کد رفتاری؛ برای مشاغل برون سازمانی 32 کد اخلاقی و 60 کد رفتاری؛ برای مشاغل مرتبط با کارفرما 33 کد اخلاقی و 55 کد رفتاری؛ برای مشاغل مرتبط با بیمه شدگان 29 کد اخلاقی و 56 کد رفتاری؛ برای مشاغل مرتبط با مستمری بگیران 32 کد اخلاقی و 57 کد رفتاری در نظر گرفت. تحلیلها نشان داد که در مجموع، 16 کد اخلاقی در تمامی 6 دسته مشاغل مورد تاکید کامل قرار گرفتهاند که بیانگر اهمیت بالای کدهای موصوف میباشد که عبارتند از: آراستگی ظاهری؛ اشرافیت بر امور؛ امانتداری و پاکدستی؛ انگیزه کاری؛ بردباری و متانت؛ پاسخگویی سازمانی؛ تعامل با ارباب رجوع؛ تعامل با مدیران؛ حافظ اسرار سازمانی؛ خلاقیت و نوآوری؛ رعایت ادب و احترام؛ رعایت شئونات اسلامی؛ رعایت نظم و انضباط اداری؛ روحیه همکاری؛ صداقت و راستگویی؛ تعهد سازمانی. البته مشاهده شد که مواردی نظیر اشرافیت بر امور و تعامل با ارباب رجوع در سطوح اول تمامی 6 حوزه به عنوان مهمترین کد اخلاقی مطرح گردیده است.
از سویی با تحلیل راهکارهای ارایه شده از سویی پاسخگویان، در نهایت برای نهادینهسازی اخلاق حرفهای کارکنان سازمان تامین اجتماعی میتوان 30 محور و 104 راهکارهای عملیاتی در نظر گرفت. نتایج حاکی از آن است که محور آموزش باید به عنوان مهمترین راهکار برای نهادینهسازی اخلاق حرفهای کارکنان سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.