سوگیری‌های شناختی ارزیابی: هیوریستیک نماینده

120 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

هیوریستیک نماینده

هیوریستیک نماینده یا هیوریستیک نمایندگی یا هیوریستیک نتیجه‌گیری دم‌دستی (Representativeness Heuristic) به تمایل آدم‌ها به نتیجه‌گیری‌های سریع بر اساس شواهد اندک می‌گویند. وقتی در مورد افراد (اشیا یا حوادث) قضاوت می‌کنیم، انسان‌ها بر خصوصیاتی از آن افراد که مرتبط با کلیشه‌های ذهنی شکل گرفته قبلی آن‌هاست، توجه می‌کنند. به عنوان مثالی از این سوگیری شناختی، حالتی را فرض کنید که مثلاً چون فردی ژن‌های سرطان خاصی را ندارد، ما استدلال کنیم و بگوییم که او به‌هیچ‌وجه سرطان نمی‌گیرد. واضح است که این نتیجه‌گیری دم‌دستی غلط است؛ زیرا ژنتیک فقط یکی از عوامل سرطان است.

در واقع ذهن انسان موضوعاتی را که خصوصیات شبیه به هم دارند، یکسان در نظر می‌گیرد. اثر نمایندگی یک نوع قضاوت بر پایه اثر هاله‌ای است. سرمایه‌گذاران در رابطه با عملکرد خوب سهام در گذشته نیز دچار این نوع اثر می‌شوند. این اثر موجب می‌شود سرمایه‌گذاران به دنبال خرید سهام شرکت‌ها یا صندوق‌هایی باشند که در گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند. بر اساس اثر نمایندگی، سرمایه‌گذاران عملکرد خوب گذشته شرکت را معیار عملکرد آن در آینده قرار می‌دهند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10725
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد سوگیری‌های شناختی ارزیابی: هیوریستیک نماینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.