سوگیری‌های شناختی تصمیم‌گیری: اثر دکوی

197 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

اثر دکوی

یکی از جذاب‌ترین سوگیری‌های شناختی، اثر دکوی است. اثر دکوی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در نتیجه گیج شدن ذهن انسان بر اثر افزوده شدن گزینه جایگزین جدید (دکوی) پدید می‌آید و موجب تغییر رجحان به سمت برخی موارد موجود می‌شود.

ویترینی را تصور کنید که دو نوشیدنی به قیمت 10 و 30 هزار تومان برای فروش به نمایش گذاشته شده است. در این حالت نوشیدنی 30 هزار تومانی گران در نظر گرفته می‌شود و احتمال خرید کاهش می‌یابد. حال کافی است به این مجموعه یک نوشیدنی 60 هزار تومانی اضافه کنیم، در کمال تعجب فروش محصول 30 هزار تومانی به شدت افزایش می‌یابد. در این سناریو نوشیدنی 60 هزار تومانی در نقش طعمه عمل کرده و با گرفتن عنوان گران از نوشیدنی دوم، خرید آن را منطقی جلو می‌دهد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10638
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد سوگیری‌های شناختی تصمیم‌گیری: اثر دکوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.