انواع مهارت‌های حل مسئله

61 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

انواع مهارت‌های حل مسئله

زمانی که کارفرمایان در مورد مهارت‌های حل مسئله (Problem-Solving Skills) صحبت می‌کنند، بیشتر به توانایی کار شرایط دشوار یا غیرمنتظره در محیط کار و همچنین چالش‌های پیچیده کسب‌وکار اشاره می‌کنند. سازمان‌ها به افرادی متکی هستند که می‌توانند هر دو نوع موقعیت را ارزیابی و راه‌حل‌ها را شناسایی کنند. مهارت‌های حل مسئله ویژگی‌هایی هستند که شما را قادر به انجام کاری می‌کنند. مهارت‌های حل مسئله نه تنها برای کارفرمایان بسیار ارزشمند می‌باشند بلکه در زمینه‌های مختلف زندگی مانند ایجاد روابط و تصمیم‌گیری روزانه نیز بسیار مفید هستند.

مهارت‌های حل مسئله به افراد در تعیین منبع یک مسئله و یافتن راه‌حل مؤثر آن کمک می‌کند. اگرچه حل مسئله به عنوان مهارت جداگانه‌ای شناخته می‌شود، مهارت‌های مرتبط دیگری نیز وجود دارند که به این توانایی کمک می‌کنند. مهارت‌های حل مسئله در هر حرفه‌ای و در هر سطحی اهمیت دارند. لذا حل مسئله مؤثر نیز ممکن است به مهارت‌های فنی خاصی در یک شغل یا یک صنعت نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، یک پرستار هنگام تعامل با بیماران، علاوه بر دانش فنی مؤثر مرتبط با بیماری‌ها و داروها، به مهارت گوش دادن فعال و ارتباطات و… نیز نیاز دارد. در بسیاری موارد، یک پرستار باید بداند که در مورد نیازهای پزشکی بیمار به عنوان بخشی از راه‌حل، چه زمانی با پزشک مشورت کند.

همه می‌توانیم از مزایای مهارت‌های خوب حل مسئله بهره‌مند شویم زیرا همه ما روزانه با مسائلی روبرو می‌شویم. البته ممکن است برخی از این مسائل نسبت به سایر مسائل، شدیدتر یا پیچیده‌تر باشند. توانایی حل همه مسائل به صورت کارآمد و به موقع و آسان، بسیار شگفت‌انگیز می‌باشد چرا که متأسفانه هیچ راهی برای حل همه مسائل وجود ندارد. اگر چند افراد به خوبی آماده حل مسئله باشند لیکن حل مسئله موضوعی پیچیده است و همیشه یک عنصر ناشناخته وجود دارد. اگرچه برنامه‌ریزی و ساختاربندی به موفقیت بیشتر در فرایند حل مسئله کمک می‌کند، اما قضاوت خوب در نهایت مشخص خواهد کرد که آیا حل مسئله موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.

اکثر روابط بین شخصی و کسب‌وکارها به دلیل حل مسئله ضعیف شکست می‌خورند. این موضوع اغلب به دلیل عدم شناسایی یا تشخیص مسائل یا عدم برخورد مناسب آن‌هاست.

بسیاری از کارها در حل مسئله شامل فهمیدن مشکلات اساسی مسئله می‌باشند و نه علائم مسئله. رسیدگی به شکایات مشتری ممکن است به عنوان مسئله‌ای که باید حل شود تلقی شود و البته ایده خوبی برای انجام این کار است. کارمند رسیدگی به این شکایت، باید از مشتری بپرسد چه چیزی باعث شکایت مشتری در وهله اول شده است، در صورت حذف علت شکایت می‌توان مسئله را حل کرد. برای اثربخشی حل مسئله، داشتن مهارت‌های کلیدی دیگری نیز ضروری است که عبارتند از:

  • مهارت تفکر سیستمی؛
  • مهارت تفکر انتقادی؛
  • مهارت تفکر خلاق؛
  • مهارت پژوهش؛
  • مهارت کار تیمی؛
  • مهارت هوش هیجانی؛
  • مهارت مدیریت ریسک؛
  • مهارت‌های مقابله‌ای؛
  • مهارت تصمیم‌گیری.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10799
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد انواع مهارت‌های حل مسئله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.