فعالیت‌ها و بازی‌های ارتباطی: جسور

53 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

جسور

این فعالیت ساده اما چالش‌برانگیز باعث می‌شود دو تیم مقابل یکدیگر قرار بگیرند. در هر تیم، یک نفر چشم‌بسته است. سپس سایر اعضای تیم فرد چشم‌بسته را راهنمایی می‌کنند تا اشیاء را از منطقه بازی پیدا کنند. مهارت‌های ارتباطی و اعتماد برای موفقیت در این بازی بسیار مهم هستند. مراحل بازی عبارتند از:‌

  • یک منطقه بازی با چندین اشیاء نظیر بطری آب، کفش، کتاب و… در اطراف آن در نظر بگیرید. اشیاء باید به اندازه کافی منحصربه‌فرد باشند که افراد بتوانند تنها با لمس کردن، آن‌ها را تشخیص دهند. همچنین یک سبد بزرگ را در مرکز منطقه بازی قرار دهید.
  • افراد را به دو تیم تقسیم کنید. اطمینان حاصل کنید که تعداد اشیاء در منطقه بازی حداقل دو برابر تعداد بازیکنان در هر تیم باشد (مثلاً 12 شی‌ء برای تیم‌های 5 نفری).
  • از دو تیم بخواهید که در دو نقطه مقابل هم در منطقه بازی جمع شوند. از آن‌ها بخواهید یک نفر از تیمشان را انتخاب کنند تا چشم‌بند استفاده نماید.
  • سپس یک شی‌ء از منطقه بازی را برای هر تیم اعلام کنید.
  • افراد چشم‌بسته از هر تیم، باید در مدت 2 الی 3 دقیقه برای پیدا کردن شی‌ء مربوطه و انداختن آن در درون سبد تلاش کنند. آن‌ها نمی‌توانند ببینند یا سؤال بپرسند. آن‌ها باید کاملاً به رهنمودهای هم‌تیمی‌های خود، اعتماد کنند.
  • هم‌تیمی‌ها نمی‌توانند نام شی‌ء را بیان کنند. ابتدا آن‌ها باید شیء، شکل و هدف موردنظر را توصیف کنند. سپس باید فرد چشم‌بسته را در مورد چگونگی رسیدن به شی‌ء و انداختن آن در سبد راهنمایی کنند.
  • تیمی که ابتدا شیء خود را وارد سبد کند، در دور اول برنده می‌شود.
  • فرایند را تکرار کنید تا اینکه هر فرد در تیم، به عنوان فرد چشم‌بسته ایفای نقش نماید.
  • تیمی که بیشترین تعداد دور را برنده شود، برنده بازی است.

چشم بستن یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین ابزار در هر تمرین تیم سازی است. این بازی فوراً اهمیت ارتباط را افزایش می‌دهد و هم‌تیمی‌ها را مجبور می‌کند که با هم همکاری کنند. این بازی به دلیل تمرکز بیشتر روی رهنمودهای کلامی، برای مهارت‌های ارتباطی بسیار عالی است. همچنین به مهارت رهبری و تصمیم‌گیری نیاز دارد. هم‌تیمی‌ها باید تصمیم بگیرند چه کسی فرد چشم‌بسته خواهد شد و چه کسی رهنمود ارائه می‌دهد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=10455
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد فعالیت‌ها و بازی‌های ارتباطی: جسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.