ارتباط عزت‌نفس با سایر ویژگی‌های شخصیتی

200 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

ارتباط عزت‌نفس با سایر ویژگی‌های شخصیتی

1- عزت‌نفس و خودپنداره

عزت‌نفس قطعاً خودپنداره (خود انگاره) نیست بلکه عزت‌نفس بخشی از خودپنداره باشد. خودپنداره، ادراکی است که ما از خود داریم و پاسخ به این پرسش است که «من چه کسی هستم؟». این مفهوم در مورد گرایش‌ها، افکار، ترجیحات و عادات، سرگرمی‌ها، مهارت‌ها و حوزه‌های ضعف یک شخص است.

 

2- عزت‌نفس و تصویر شخصی

تصویر ذهنی از خود نیز بخشی از خودپنداره می‌باشد. از آنجا که تصویر ذهنی کاملاً مربوط به چگونگی دیدن خود است، شبیه خودپنداره است. تصویر ذهنی به جای اینکه مبتنی بر واقعیت باشد، می‌تواند مبتنی بر افکار اشتباه و نادرست درباره خودمان باشد. تصویر ذهنی ممکن است به واقعیت نزدیک یا دور از آن باشد، اما به طور کلی با واقعیت عینی یا نحوه درک دیگران مطابقت ندارد.

 

3- عزت‌نفس و خود ارزشمندی

 عزت‌نفس مفهومی مشابه خود ارزشمندی است اما با یک تفاوت که عزت‌نفس چیزی است که درباره خود تفکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و به آن باور داریم، در حالی که خود ارزشمندی به این شناخت اشاره دارد که ما انسانی ارزشمند هستیم.

 

4- عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس

 عزت‌نفس قطعاً اعتمادبه‌نفس نیست؛ اعتمادبه‌نفس در مورد اعتماد شما به خودتان و توانایی‌تان در مواجهه با چالش‌ها، حل مسائل و تعامل موفق با دنیای پیرامون است. همانطور که احتمالاً از این توصیف متوجه شده‌اید، اعتمادبه‌نفس بیشتر بر اساس معیارهای بیرونی موفقیت و ارزش است تا معیارهای درونی که در عزت‌نفس نقش دارند. فرد می‌تواند اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشد ولی با این وجود ممکن است از عزت‌نفس بالایی برخوردار نباشد.

 

5- عزت‌نفس و خود شفقتی

 عزت‌نفس نیز قطعاً خود شفقتی (یا خود دلسوزی) نیست. خود شفقتی به جای چگونگی قضاوت یا درک خود به چگونگی ارتباط ما با خودمان می‌پردازد. خود شفقتی به معنای مهربانی و بخشش نسبت به خود است و بر اساس آن فرد از سختگیری یا انتقاد بیش از حد نسبت به خود پرهیز می‌کند. خود شفقتی می‌تواند ما را به سمت یک احساس عزت‌نفس سالم سوق دهد، اما به‌خودی‌خود عزت‌نفس نیست.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=9034
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد ارتباط عزت‌نفس با سایر ویژگی‌های شخصیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.