تغییر نگرش منفی

20 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

تغییر نگرش منفی

1- فهم کنید که چگونه نگرش بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد

نگرش شما نسبت به زندگی، میزان شادی یا نارضایتی شما را تعیین می‌کند. همیشه نمی‌توانید آنچه برای شما اتفاق می‌افتد را تغییر دهید، اما می‌توانید نحوه واکنشتان نسبت به آنچه برای شما اتفاق می‌افتد را تغییر دهید. به عنوان مثال شاید لاستیک خودروی شما پنچر شده باشد. هیچ کسی دوست ندارد در این شرایط قرار بگیرد، اما شما گزینه‌هایی برای واکنش در برابر هر شرایطی را دارید. می‌توانید عصبانی شوید و آن را پرتاب کنید، فشار خون خود را بالا ببرید و سپس بروید تا لاستیک خودرو را تعویض کنید. اگر عصبانی شوید، مدت زمان بسیار ناخوشایندی را سپری خواهید کرد. از طرف دیگر، می‌توانید این اتفاق را به یک قسمت عادی از زندگی خود تبدیل کنید، نفس عمیق بکشید و لاستیک خودرو را تعویض کنید. با عدم واکنش، موقعیت موصوف را با عصبانیت سپری نخواهید کرد.

 

2- تغییر را باور داشته باشید

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تغییر نگرش شما می‌شود، باور به اینست که می‌توانید تغییر موردنیاز را ایجاد کنید. بسیاری از اوقات ما تصور می‌کنیم که نگرش‌های ما طبیعی و بخشی اساسی از خودمان است و بنابراین تغییرناپذیر است. اگر شما باور ندارید که می‌توانید نگرش خود را تغییر دهید، پس قادر نخواهید بود یا اقدام به تغییر نخواهید کرد و سریع تسلیم می‌شوید. یکی از راه‌های باور داشتن به تغییر و بهبود، یادآوری موارد دیگری است که زندگی خود را بهبود بخشیده‌اید. شاید وقتی در مدرسه بودید، تصمیم گرفتید که نگرش بهتری نسبت به تحصیلات خود داشته باشید و تلاش بیشتری کنید و نتیجه آن افزایش معدل بود. سعی کنید همان تجربیات یا زمان‌هایی که هدف خود را تغییر داده‌اید و موفق بوده‌اید، مجدداً تکرار شود. این بهترین راه برای ایجاد باور به خودتان است.

 

3- بر افکار و اقدامات خود تسلط پیدا کنید

اگر باور دارید که در انجام هرگونه تغییر مؤثر در شرایط یا روابط خود ناتوان هستید، ممکن است تغییر نگرش نسبت به زندگی برایتان دشوار باشد. سعی کنید سهم خود را در ساختن هر موقعیت یا رابطه به شکلی که هست تشخیص دهید. اگر بتوانید سهم خود را پیدا کنید، می‌توانید در جهت پذیرش یا تغییر دادن آن تلاش کنید. بیشتر دانستن در مورد اینکه چرا انتخاب‌های خود را انجام داده‌اید ممکن است به شما کمک کند تا در آینده از انتخاب اشتباه اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که بیشتر شرایط منفی نتیجه یک انتخاب آگاهانه از سوی خودتان است، اما گاهی اوقات با وجود برنامه‌ریزی دقیق اتفاقات بد رخ می‌دهند. در واقع هیچ کسی از قرار گرفتن در مکان اشتباه و در زمان نامناسب مصون نیست. اگر نمی‌توانید راهی دیگر برای تفکر کردن در مورد یک وضعیت بد پیدا کنید، از دیگران کمک بخواهید. با یک مشاور، یک درمانگر، یک دوست معتمد یا یک شخص دیگر صحبت کنید. نیازی نیست که به تنهایی با یک مسئله روبرو شوید.

 

4- مسئولیت افکار و اعمال خود را بر عهده بگیرید

شما به تنهایی زندگی خود را کنترل می‌کنید و بسیاری از موقعیت‌های منفی و افکار منفی تحت تأثیر مستقیم شما قرار دارند. با به عهده گرفتن مسئولیت اقدامات خود می‌توانید منفی‌نگری را در زندگی خود حذف کرده و مثبت بودن را ایجاد کنید. افکار منفی می‌توانند اقدامات منفی را پرورش دهند. اگر تصمیم بگیرید که نگرش مثبتی داشته باشید، تغییرات مثبتی ایجاد خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر شما برای ارتقا در محیط کار نادیده گرفته می‌شوید، به این دلیل نیست که رئیستان شما را دوست ندارد، احتمالاً مربوط به عملکرد کاری شماست. به جای سرزنش رئیستان با وی صحبت کنید که چگونه می‌توانید در شغل خود پیشرفت کنید و به طور فعال تغییراتی را انجام دهید.

 

5- مشخص کنید که چه نگرشی نیاز به تغییر دارد

فهم شفافی از نیاز به تغییر داشته باشید. تعیین اهداف رمز موفقیت در هر فعالیتی است. شما باید یک ارزیابی شخصی صادقانه و عمیق انجام دهید. این به شما کمک می‌کند دقیقاً مشخص کنید کدامیک از صفات شما نیاز به بهبود یا تغییر دارد.

 

6- موارد منفی زندگی خود را فهرست کنید و شروع به تغییر آن‌ها کنید

تصدیق آنچه در زندگی منفی است به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه چیزهایی را می‌توانید کنترل و تغییر دهید. روی یک قطعه کاغذ، هر آنچه در زندگی خود منفی می‌دانید، ذکر کنید. فهرست را بخوانید و مواردی را که می‌توانید تغییر دهید بررسی کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید روابط منفی با دیگران را با حذف آن‌ها از زندگی خود تغییر دهید و یا می‌توانید با برداشتن گام‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، وضعیت مالی بد را تغییر دهید. هنگامیکه به چگونگی تغییر تأثیرات منفی در زندگی خود فکر کردید، فهرست را بسوزانید تا نماد رها کردن باشد و یک فهرست جدید با چیزهای مثبت در زندگی خود بنویسید.

 

7- از موارد منفی دوری کنید

اگر در زندگی شما افراد، فعالیت‌ها یا موقعیت‌هایی وجود دارد که به طور مداوم از آن‌ها احساس استرس می‌کنید، ممکن است لازم باشد آن‌ها را رها کنید. تغییر نگرش به داشتن نوع جدیدی از زندگی بستگی دارد. این امر ممکن است به معنای ترک مشروبات الکلی، مواد مخدر، پرخوری یا سیگار کشیدن باشد. قسمت‌های منفی زندگی شما هر چه باشد، اگر می‌خواهید نگرش بهتری پیدا کنید، باید آن‌ها را رها کنید. به یک گروه حامی بپیوندید. گروهی مشتمل بر افرادی که انگیزه مشابه برای تغییر زندگی خود دارند. به احتمال زیاد در راستای انجام این تغییرات برخی از الگوهای مثبت را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد. زندگی هیچ کسی کاملاً بد نیست. از طریق تعامل با دیگران از عادت‌هایی که می‌خواهید تقویت و یا حذف کنید بیشتر آگاه می‌شوید. آیا شما همیشه بعد از خواندن روزنامه خاصی احساس منفی می‌کنید؟ شاید تماشای اخبار صبح شما را در یک روند نزولی قرار دهد. هنگامی که تشخیص دادید چه عواملی باعث می‌شود نگرش بدی داشته باشید، سعی کنید میزان تماس خود را با آن موارد کاهش دهید. اگر نمی‌توانید تماس با موارد منفی را کاهش دهید، واکنش خود را در برابر آن‌ها تغییر دهید. وقتی اخبار منفی مانند داستانی در مورد یک فاجعه طبیعی مشاهده کردید، بهتر است تفکر کنید که چگونه می‌توانید کمک کنید. آیا می‌توانید پول، لباس، غذا یا وقت خود را اهدا کنید؟ اقدامات مثبتی را در نظر بگیرید که می‌توانید در پاسخ به موارد منفی انجام دهید.

 

8- افراد منفی را در زندگی خود محدود یا حذف کنید

افرادی که خود را با آن‌ها محاصره می‌کنیم تأثیر قابل‌توجهی بر نگرش ما دارند. محدود کردن یا حذف افراد منفی از زندگی به شما کمک می‌کند تا نگرش خود را تغییر دهید. اگر نمی‌توانید فردی را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید یا نمی‌خواهید به او صدمه بزنید می‌توانید تعامل با وی را محدود کنید. همچنین می‌توانید با اشاره به نکات مثبت در گفته‌ها و عملکردهایش با نگرش‌ها و دیدگاه‌های منفی او مقابله کنید. به این ترتیب، شما در مسیر منفی او قرار نمی‌گیرید.

 

9- دست از شکایت بردارید

شکایت کردن هیچ سودی ندارد. اگر در اطرافتان افرادی هستند که زیاد شکایت می‌کنند، از آن‌ها دور شوید. سعی کنید وضعیت را از دید مثبت یا متفاوت ببینید. شکایت کردن راهی است برای دیدن همه چیز در یک قاب منفی بدون در نظر گرفتن هیچ توضیح دیگری. این یک جاده یک‌طرفه برای نارضایتی است که هرچه بیشتر در آن سفر می‌کنید نارضایتی شما افزایش می‌یابد.

در هر شرایطی، شما گزینه دیگری دارید: می‌توانید شکایت کنید یا می‌توانید در مورد مشکل خود کاری انجام دهید. شکایت کردن باعث نارضایتی شما می‌شود، اما اقدام تقریباً همیشه باعث می‌شود که شما نسبت به شرایط احساس بهتری داشته باشید. این امر باعث می‌شود احساس مفید بودن داشته باشید. سعی کنید وقت بیشتری را به شناخت جنبه‌های خوب زندگی خود اختصاص دهید. آگاهانه به چیزهای مثبتی که مشاهده می‌کنید بیشتر توجه کنید و اجازه دهید چیزهای خوب به تجربیات خوبی تبدیل شوند. هنگامیکه وسوسه می‌شوید شکایت کنید، سعی نمایید چیزهای مثبتی پیدا کنید و توجه خود را به آن معطوف کنید. در واقع شکایت توجه شما را به آنچه ترجیح می‌دهید داشته باشید، بدون اینکه شما را ملزم به انجام کار متفاوتی کند، متمرکز می‌نماید و شما را در موقعیت ناتوانی قرار می‌دهد.

 

10- انتظارات را کنار بگذارید

یکی از بدترین قاتلان نگرش خوب، این تصور است که دیگران به شما بدهکار هستند. در حالیکه هیچ کس به شما بدهکار نیست. زندگی عادلانه نیست. باور به هر چیز دیگری باعث می‌شود که شما دائماً در حالت سرزنش، عصبانیت، پرخاشگری و… قرار بگیرید. اگر فکر می‌کنید دنیا به شما مدیون است، دچار منفی بودن شده‌اید. منفی‌نگری اغلب با انتظارات از خود یا دیگران آغاز می‌شود. کنار گذاشتن انتظارات غیرواقعی یا منفی نه تنها به شما کمک می‌کند تا نگرش خود را تغییر دهید، بلکه باعث ایجاد یک فضای مثبت می‌شود.  بپذیرید که هیچ چیزی کامل نیست. رها کردن هر گونه انتظار به شما کمک می‌کند در هر فرد یا موقعیتی بر نکات مثبت تمرکز کنید.  هر زمان اتفاق بدی رخ داد تا آنجا که ممکن است فراموش کنید و سپس فعالانه اتفاقاتی که می‌خواهید رخ دهد را تصور کنید. به همین ترتیب، اگر شخصی حرف منفی بیان کرد، آن را کم‌ارزش در نظر بگیرید و سپس آن را رها کنید. توجه به موارد منفی تنها احساس منفی در شما ایجاد می‌کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=8974
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد تغییر نگرش منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.