تقویت نگرش مثبت

226 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

تقویت نگرش مثبت

1- بررسی کنید که چرا می‌خواهید نگرش خود را بهبود ببخشید

انگیزه شما برای تغییر، به طور مستقیم بر توانایی شما برای تغییر تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید برای بهبود آن بخواهید نگرش خود را تغییر دهید و باید خود را برای بازی در این فرایند آماده کنید. از خود بپرسید که چرا می‌خواهید نگرش خود را در مورد شخص، موضوع یا واقعه‌ای خاص مثبت کنید. آیا تصمیم شما برای انجام چنین کاری تحت تأثیر عوامل خارجی است؟ به عنوان مثال، آیا رئیستان از شما درخواست تغییر نگرش کرده است؟ یا یکی از دوستان گفته است که نگرش شما آزاردهنده است؟ بنابراین، داشتن انگیزه برای بهبود نگرش مهم است. بهره‌گیری از انگیزه درونی، هیجان و خلاقیت بیشتری ایجاد می‌شود و منجر به نتایج بهتر می‌گردد.

 

 

2- تصور کنید که چگونه یک نگرش بهبود یافته بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد

تکنیک‌های تجسم راهی برای تصور یا دیدن اهداف است. آن‌ها می‌توانند به تقویت تعهد شما در رسیدن به اهداف کمک کنند. تکنیک‌های تجسم به فعال شدن ناخودآگاه خلاق شما کمک می‌کند. این امر می‌تواند در توسعه استراتژی‌هایی به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید. همچنین به شما در حفظ تمرکز، انگیزش و برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا منابعی را که برای موفقیت لازم دارید، پیدا کند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید نگرش خود را بهبود ببخشید، تصور کنید که اگر موفق باشید چگونه خواهد بود. چه اتفاقی می‌افتد اگر شما نسبت به یک شخص خاص احساس مثبت داشته باشید؟ برای انجام تجسم، در وضعیت راحتی بنشینید و چشمان خود را ببندید. سپس تصور کنید و با بیشترین جزئیات که می‌توانید (مانند یک رویای بسیار واضح) آنچه را که اگر با موفقیت تغییر نگرش دهید، بینید. تصور کنید که نتایج را با چشم خود می‌بینید. شاید در طول این تکنیک با شخصی که قبلاً نسبت به وی نگرش منفی داشتید واقعاً دوست شوید و حتی ناهار را با وی صرف کنید. شاید به محض اینکه تفکر مثبت‌تری در مورد شغل خود داشته باشید و راه‌هایی برای کارایی بیشتر جستجو کنید، ارتقا شغلی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از برخی تلقین‌های مثبت برای حمایت از تکنیک‌های تجسم استفاده کنید. یک تلقین آنچه شما می‌خواهید را القا می‌کند. به عنوان مثال «من صبح بیدار می‌شوم و منتظر رفتن به محیط کار خود هستم. من از پروژه جدیدی که با حمایت رئیس خود شروع کردم بسیار هیجان‌زده هستم». این اظهارات مثبت را چند بار در روز تکرار کنید تا احساس انگیزه بیشتری داشته باشید.

 

3- همیشه هدفمند عمل کنید

قبل از هر اقدامی، تصمیم بگیرید که اعمال و رفتارهای شما چگونه به تحقق اهدافتان کمک خواهد کرد. کارهای بی‌هدف را از لیست کارهای خود خارج کنید. فعالیت بی‌هدف باعث اتلاف وقت و انرژی می‌شود. پس وقتی اقدامی انجام می‌دهید، همیشه قدم‌های هدفمندی بردارید تا اقدامات شما مطابق با ارزش‌های شما و آنچه شما واقعاً هستید باشد. بسیاری از افراد کورکورانه زندگی می‌کنند، بدون اینکه دلیل واقعی برای آنچه انجام می‌دهند را بدانند. در حالیکه بایستی باهدف زندگی کنید. زندگی خود را با دانستن تأثیری که بر اطرافیان خود می‌گذارید و اینکه چرا کارهایی را انجام می‌دهید، سپری کنید.

 

4- اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید

برای بهبود نگرش خود باید قضاوت‌های فعلی خود درباره افراد، رویدادها یا موضوعات را به چالش بکشید. برای انجام این کار، شما به اطلاعات بیشتری نیاز خواهید داشت. بهبود نگرش شما مستلزم جستجوی اطلاعات جایگزینی است که به طور مطلوب بر قضاوت شما تأثیر بگذارد. جمع‌آوری اطلاعات ممکن است شامل گفتگو با افراد و تأمل در آنچه قبلاً می‌دانستید، باشد. به عنوان مثال، اگر لازم است در یک شام کاری شرکت کنید ولی به خاطر اینکه بازی فوتبال پسرتان را از دست می‌دهید برای رفتن به شام کاری بی‌میل هستید، می‌توانید در مورد شام کاری اطلاعات بیشتری کسب کنید. به این فکر کنید که چرا این شام کاری مهم است و شرکت معتقد است که آن‌ها با یک شام کاری اجباری می‌توانند کار را به نتیجه برسانند. برای جمع‌آوری این اطلاعات می‌توانید با همکاران یا مدیر خود صحبت کنید، درباره شرکت خود تحقیق کنید. با جستجوی منابع اطلاعاتی جدید ممکن است متوجه شوید که شام کاری به عنوان یک برنامه منتورینگ برای کارکنان جوان محسوب می‌گردد و می‌تواند باعث پرورش و ارتقا شغلی شما شود. دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در مورد شام کاری احساس مثبت‌تری داشته باشید.

 

5- مواردی را که نادیده گرفته‌اید در نظر بگیرید

جنبه دیگر جمع‌آوری اطلاعات به معنای در نظر گرفتن مواردی است که ممکن است در گذشته آن‌ها را نادیده گرفته یا فراموش کرده باشید. گاهی اوقات ما دید تونلی را تجربه می‌کنیم و فقط می‌توانیم روی چیزی که می‌بینیم، تمرکز کنیم. با این حال، یک قدم به عقب برگردید و به زمینه اصلی نگاه کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند اطلاعات جدیدی که ممکن است نادیده گرفته باشید را شناسایی کنید و به شما در شکل دادن مجدد به نگرشتان کمک کند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=8986
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد تقویت نگرش مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.