راهکارهای افزایش خودکارآمدی

32 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

راهکارهای افزایش خودکارآمدی

خودکارآمدی به میزان باور یک شخص در خصوص توانایی‌هایش برای دستیابی به یک نتیجه دلخواه اشاره دارد. بهبود خودکارآمدی مستلزم ایجاد اعتماد و اعتمادبه‌نفس است. یک شخص بایستی خود تردیدی را کنار بگذارد و با قدرت، ذوق و احساس موفقیت به اهداف خود بپردازد تا روابط شخص با خودش، کارش و دیگران قوی‌تر و اصیل‌تر گردد. هدف‌گذاری مؤثر، افزایش اعتمادبه‌نفس و داشتن ذهنیت مثبت کمک می‌کند که به خودتان ایمان داشته باشید و پیشرفت کنید.

 

 

1- اهدافی خاص و قابل‌دستیابی تعیین کنید

هنگام هدف‌گذاری برای خود قطعاً توانایی‌ها و محدودیت‌های خود را مدنظر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما بیش از حد گسترده و پراکنده نباشند. اگر به طور کلی در هدف‌گذاری تازه‌کار هستید، با کارهای بسیار ساده و آسان شروع کنید تا به احساس موفقیت دست یابید.

به عنوان مثال، اگر امسال پولی برای سفر ندارید، سفر به کشورهای اروپایی را هدف‌گذاری نکنید. اگر پول سفر دارید، دقیقاً بگویید کدام کشورها و برای چه مدت بازدید خواهید کرد.

اگر هدف‌گذاری برای شما اقدامی جدید است، با چیزی ساده شروع کنید. به عنوان مثال: در این هفته 100 هزار تومان بیشتر پس‌انداز می‌کنم.

 

2- از معیارهای SMART برای بررسی کارایی اهداف خود استفاده کنید

به فهرست اهداف خود نگاه کنید و ارزیابی کنید که آیا آن‌ها از همه معیارهای هدف‌گذاری مؤثر برخوردار هستند یا خیر. اهدافتان باید خاص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و دارای زمان‌بندی باشند. اهداف خود را با توجه به پرسش‌های زیر ارزیابی کنید:

  • خاص: چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ دقیقاً چه چیزی انجام می‌شود؟
  • قابل‌اندازه‌گیری: چه نوع داده‌هایی اندازه‌گیری می‌کند که آیا شما به هدف خود رسیده‌اید؟
  • قابل‌دستیابی: آیا مهارت‌ها و منابع لازم برای رسیدن به هدف را دارید؟
  • مرتبط: چرا هدف مهم است؟ چگونه با سایر اهداف مطابقت دارد؟
  • محدود به زمان: آخرین مهلت برای رسیدن به هدف چه زمانی است؟

3- اهداف را بر اساس زمان و اهمیت اولویت‌بندی کنید

اهداف مختلف شخصی یا حرفه‌ای خود را بنویسید و آن‌ها را از 1 تا 10 با توجه به میزان اهمیت یا ضرورت آن‌ها رتبه‌بندی کنید. این امر کمک می‌کند تا اهداف بزرگ‌تر را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید و از خسته کردن خود اجتناب کنید. اهداف حساس به زمان نظیر اهداف مربوط به امور مالی یا سلامتی باید قبل از اهداف بلندمدت یا تفریحی (نظیر سفر یک کشور خارجی یا یادگیری زبان جدید) باشد. به عنوان مثال پرداخت وام دانشجویی یا تدوین پایان‌نامه بایستی قبل از تعطیلات و سفر انجام شود. البته اگر به رشد فکری خود اهمیت زیادی دهید، موردی نظیر یادگیری زبان جدید ممکن است قبل از اهداف دیگر باشد.

 

4- بررسی کنید که آیا به اهداف خود رسیده‌اید

اهدافتان را به بخش‌هایی تقسیم کنید که بتوانید آن‌ها را اندازه‌گیری کنید. به این ترتیب، می‌توانید پیشرفت خود را رصد کنید و از رسیدن به اهداف کوچک‌تر، احساس موفقیت کنید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: هنگامی که بتوانم حداقل با یک غریبه صحبت کنم، به هدفم یعنی مدیریت اضطراب اجتماعی رسیده‌ام.

 

5- یک جدول زمانی برای اهداف خود تهیه کنید

تعیین ضرب‌الاجل‌ها باعث ایجاد احساس فوریت می‌شود و انگیزه شما را برای تلاش در جهت رسیدن به اهدافتان افزایش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که یک بازه زمانی واقعی و قابل‌کنترل را انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال اگر در حال حاضر نتوانید پرداخت‌های ماهانه خود را انجام دهید، پرداخت وام خودرو را در مدت 12 ماه تعیین نکنید. حتی اگر دو برابر کار می‌کنید و دو برابر هم پول می‌گیرید، بهتر است این بازه زمانی را به 3 یا 5 سال افزایش دهید تا دچار مشکل نشوید.

 

6- در صورت نیاز از دیگران کمک بگیرید

درخواست کمک نشانه ضعف شما نیست بلکه نشانه این است که می‌دانید ‌در راستای تحقق یک هدف محدودیت‌هایی وجود دارد. اگر احساس می‌کنید درخواست کمک نشانه شکست است، سعی کنید تفکر خود را اصلاح کنید. به عنوان مثال به جای این تفکر که «من خودم نمی‌توانم این کار را انجام دهم، من بی‌ارزش هستم»، این تفکر را جایگزین کنید که «من خودم می‌توانم این کار را انجام دهم، اما می‌دانم که اگر با شخصی باتجربه صحبت کنم چیزهای بیشتری یاد خواهم گرفت و کار را بهتر انجام خواهم داد».

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=9067
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد راهکارهای افزایش خودکارآمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.