راهکارهای افزایش عزت‌نفس

37 بازدید
دکتر جواد فقیهی‌پور

راهکارهای افزایش عزت‌نفس

عزت‌نفس متشکل از افکار، احساسات و باورهایی است که درباره خود داریم. از آنجا که افکار، احساسات و باورهای ما همیشه تغییر می‌کنند، عزت‌نفس ما نیز به طور مداوم در حال تحول است. عزت‌نفس پایین می‌تواند بر سلامت روان، روابط و تحصیلات یا کار راهه شما تأثیر منفی بگذارد. با این وجود چندین روش وجود دارد که می‌توانید احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و عزت‌نفس خود را تقویت کنید.

 

1- مراقب خودتان باشید

بعضی از افراد آن‌قدر وقت را صرف نگرانی و مراقبت از دیگران می‌کنند که از سلامتی جسمی و روحی خود غافل می‌شوند. بعضی از افراد نسبت به خودشان احساس خیلی بدی دارند و فکر می‌کنند بی‌فایده است که وقت و تلاششان را صرف مراقبت از خودشان کنند. در نهایت، مراقبت از خود می‌تواند به بهبود عزت‌نفس کمک کند. هرچه از سلامت ذهنی و جسمی برخوردار باشید، این احتمال وجود دارد که از خود بیشتر رضایت داشته باشید. توجه داشته باشید که مراقبت از خود به این معنی نیست که باید لاغر، فوق‌العاده متناسب و بی‌نقص باشید. بلکه به معنای این است که تمام تلاش خود را برای سلامتی‌تان انجام دهید.

ارتقای عزت‌نفس به معنای تخصیص وقت و توجه برای خودتان است. نشان دادن اینکه برای خود ارزش قائل هستید، اولین قدم در یادگیری این است که ببینید دیگران چگونه به شما اهمیت می‌دهند. اطمینان حاصل کنید که کارهای زیر را انجام می‌دهید:

  • به طور مداوم ورزش کنید.
  • یک برنامه روزمره برای خود تدوین کنید تا باعث شود احساس خوبی داشته باشید. به طور مثال در پایان روز دوش بگیرید یا بعدازظهر پیاده‌روی نمایید.
  • مهارت یا سرگرمی جدیدی پیدا کنید، استعدادی در خود پرورش دهید یا فقط در مورد موضوعات موردعلاقه خود بیاموزید.
  • در مورد محل زندگی خود احساس خوبی داشته باشید! برای تمیز کردن و تزئین خانه خود حتی به روش‌های ساده زمان اختصاص دهید.

 

2- غذای سالم بخورید

برای احساس خوب داشتن باید از تغذیه خوبی برخوردار باشید. این مطلب به معنای داشتن یک رژیم غذایی متعادل است. برخی از مواد مغذی مانند ویتامین D و ویتامین B12 حتی می‌توانند روحیه شما را نیز تقویت کنند. منابع خوب برای تأمین ویتامین D شامل ماهی، لبنیات و آب میوه‌های غنی شده و منابع خوب برای تأمین ویتامین B12 شامل جگر، غلات غنی شده و محصولات لبنی می‌باشد.

 

3- کارهایی را انجام دهید که از آن‌ها لذت می‌برید

برای انجام کاری که هر روز شما را خوشحال می‌کند، زمانی اختصاص دهید. خواه این کار آشپزی، مطالعه، ورزش، باغبانی یا صرف یک ساعت صحبت با همسرتان باشد. برای تخصیص این زمان احساس گناه نکنید. شما لیاقتش را دارید. این جمله را در صورت لزوم تکرار کنید. با فعالیت‌های جدید شروع کنید. ممکن است در مورد استعدادها یا مهارت‌هایی که نمی‌دانید از آن‌ها برخوردار هستید یاد بگیرید. شاید پیست دویدن را انتخاب نمایید و متوجه شوید که در دویدن مهارت کافی دارید، چیزی که قبلاً هرگز فکرش را نمی‌کردید. این امر می‌تواند به افزایش عزت‌نفس شما کمک کند. عزت‌نفس پایین می‌تواند استرس زیادی ایجاد کند. اگر وقت خود را برای کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید، می‌توانید مقداری از این استرس را برطرف نمایید و احساس خود ارزشمندی داشته باشید. یک کتاب بخوانید، یک موسیقی خوب گوش کنید، به سینما بروید، وقت خود را با دوستان خود بگذرانید و هر آنچه لذت می‌برید. انجام فعالیت‌های هنری مانند نقاشی، موسیقی، شعر و رقص را در نظر بگیرید. تلاش‌های هنری اغلب به افراد کمک می‌کند تا بیاموزند چگونه خود را ابراز کنند و به یک موضوع یا مهارت تسلط یابند.

 

4- چیزی را به ثمر برسانید

مسائل مربوط به عزت‌نفس اغلب با احساس عدم موفقیت شما گره خورده‌اند. هدف‌گذاری و تحقق اهداف می‌توانند پادزهر خوبی برای این احساس نامطلوب ‌باشند. حتی موفقیت‌های کوچک باعث می‌شود احساس عزت‌نفس و موفقیت بیشتری داشته باشید. انجام کارهایی برای بهبود ظاهر و راحتی خانه می‌تواند اقدام خوبی برای شروع باشد. مواردی نظیر تمیز کردن خانه، تمیز کردن کمد، تزئینات.

 

5- خوب لباس بپوشید

در حالی که ظاهر نباید متغیر اصلی شما باشد، اما توجه به ظاهرتان می‌تواند بر عزت‌نفس شما تأثیر مثبت بگذارد. این مطلب به این معنا نیست که شما نیاز به خرید لباس گران‌قیمت دارید. هر لباسی که احساس اعتمادبه‌نفس دارید را بپوشید تا احساس درونی شما به سمت بیرون نمایان شود.

 

6- به خودتان پاداش دهید

پاداش دادن به خود نشان می‌دهد که به همه کارهایی که انجام می‌دهید، اهمیت می‌دهید. به خصوص اگر این پاداش بعد از یک تلاش سخت در انجام کاری باشد. پاداش‌ها نباید صرفاً به شکل چیزهای مادی باشند. به عنوان مثال می‌توانید پس از اتمام یک پروژه بزرگ در محل کار به یک کنسرت بروید.

 

7- وقت خود را با افراد خوب بگذرانید

اگر می‌خواهید عزت‌نفس خود را بالا ببرید پس خود را با افرادی مثبت، حامی و مهربان احاطه کنید. از معاشرت با افرادی که منفی هستند، با شما بدرفتاری می‌کنند یا مانع شما می‌شوند، اجتناب کنید.

 

8- به دیگران کمک کنید

اگر می‌خواهید احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، سعی کنید کار خوبی برای دیگران انجام دهید. از اینکه به کسی کمک کنید، احساس خوبی خواهید داشت.

تحقیقات نشان داده است افرادی که برای کمک کردن به دیگران داوطلب می‌شوند احساس خوشبختی می‌کنند و از عزت‌نفس بالاتری برخوردار هستند. ممکن است متناقض به نظر برسد که برای داشتن احساس بهتر در مورد خودتان باید به دیگران کمک کنید اما کمک به دیگران باعث می‌شود که نسبت به خود احساس مثبت‌تری داشته باشیم.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.faghihipour.ir/?p=9040
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر جواد فقیهی پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد راهکارهای افزایش عزت‌نفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.